Warning

Error loading component: com_users, Component not found.

Error loading component: com_languages, Component not found.

تنظیم کیفی رژیم غذایی

تنظیم کیفی رژیم غذایی

هرم راهنمای غذایی

هرم غذایی جهت تعیین کفایت،  تنوع، تعادل و سالم بودن رژیم غذایی روزانه طراحی شده است. قاعده آن، پایین هرم، شامل گروه غلات است و بیان می کند که این گروه باید بیش از سایر گروههای غذایی در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. گروه بعد سبزیها و میوه ها می باشند. گروه گوشتها و شیر از آنجا که حاوی چربی و کالری فراوان می باشند باید به نسبت سایر گروهها در رژیم روزانه کمتر استفاده شوند. چربی ها، روغنها و شیرینی ها فقط مثلث کوچکی را در بالای هرم به خود اختصاص داده اند و این بدان معنی است که بایستی مصرف آنها باید محدود شود. این دسته از غذاها به عنوان یک گروه اصلی توصیه نشده و مصرف آنها اختیاری است زیرا برای ارتقائ سلامت مورد نیاز نیستند. ادویه ها، قهوه، چای، نوشابه های گازدار در هرم جایی ندارند زیرا صرفا سبب طعم بهتر و لذیذتر شدن غذاها می شوند.

 

تنظیم رژیم غذایی با استفاده از هرم غذایی

در هرم غذایی اندازه هر قسمت نشان دهنده تعداد واحدهای توصیه شده روزانه می باشد. هرم شامل پنج گروه غذایی به ترتیب زیر می باشد: 1) نان ، غلات، برنج، انواع ماکارونی و رشته فرنگی 2) سبزیها 3) میوه ها 4) گوشت، ماکیان، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و آجیل 5) شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ * چربیها، روغنها و مواد شیرین، جزء گروههای غذایی به حساب نمی آیند هر کدام از گروههای موجود هرم تعدادی از مواد مغذی و نه همه آنها را برای شما فراهم می کند.غذاهای موجود در یک گروه هرم نمی توانند جایگزین سایر گروهها شود، هیچکدام از گروههای غذایی هرم از گروه دیگری مهمتر نمی باشد.انسان برای سلامت خود به همه گروههای غذایی هرم نیاز دارد.برای دستیابی به یک رژیم متعادل و متنوع باید حداقل 6 واحد از گروه نان و غلات، 3 واحد از سبزیها، 2 واحد از میوه ها ،2 واحد از گوشت ها و 2 واحد نیز از گروه شیر تامین شود.اینها حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز در افراد بالغ میباشند. برای تامین انرژی و سایر مواد مغذی در گروههای سنی دیگر و گروههای ویژه میزانها متفاوت می باشد.

هرم غذایی سنتی مدیترانه ای

ویژگی این هرم ،  توانایی خاص آن در محافظت بدن از بیماریهای قلبی – عروقی و سرطان می باشد.در این هرم رژیمی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات و منابع اسیدهای چرب غیراشباع به ویژه امگا-3 گنجانده شده است.

PrintEmail

Leave your comments

0
terms and condition.
  • No comments found

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark