تغذیه ضد پیری

  مقدمه:

طول عمر و گذر زمان تغييراتي را در پوست صورت ايجاد مي‌كند، مهم‌ترين آنها شلي و افتادگي پوست، پيدايش چين و چروك، پيدايش لك‌هاي تيره يا قهوه‌اي‌ رنگ، ايجاد فرورفتگي‌هاي متعدد و تغييرات عروقي است. آنچه در اين بين بيشتر از هر چيز خودنمايي مي‌كند و به نوعي نماد پيري محسوب مي‌شود، چين و چروك‌هاي پوست صورت است زيرا در معرض ديد همگان است و نقش مهمي در برقراري روابط اجتماعي، فردي و شغلي افراد دارد به همين علت همه به دنبال راهي هستند تا بتوانند به نوعي اين چروك‌ها را برطرف كنند.

بطور تخمینی تا سال 2030 حدود 30% از جمعیت دنیا بالای 65 سال خواهند داشت . بررسیها نشات میدهد که افراد مسن بطور قابل ملاحظه ای بیشتر از گروه سنی جوانتر دچار مشکلات پوستی میشوند بعضی از این اختلالات ویژه پیری است و بسیاری مرتبط با تغییرات سیستم ایمنی در پوست است . پاسخ های ایمنی طبیعی در پوست شامل سدهای فیزیکی . مخاط .ترکیبات ضد میکروبی که در واقع وظیفه اصلی آن علاوه بر جذب تشعشعات زیان آور خورشیدی مانع از دست رفتن آب بدن میشود از طرف دیگر اسیدهای چرب آزاد موجود در سد دفاعی با ایجادیک محیط اسیدی از تشکیل تجمعات باکتریایی مانند استافیلوکوک طلایی جلوگیری میکند کشیدن سیگار به خصوص در زنان موجب تشدید پیری ناشی از آفتاب میگردد و ارتباط مستقیم بین تعداد سیگارها ی کشیده شده در عرض سال و شدت چین و چروک و تغییر رنگ خاکستری موها وجود دارد .

مردم  دنيا همه  ساله بيليونها دلار براي كرمهاي ضد چروك و لوسيونهاي پوستي خرج ، ميكنند تا پوستشان نرم و سالم بماند.چه عواملي پوست ما را چروك ميكند و چه چيزي ميتواند علايم پيري را به تاخير انداخته و يا كاهش دهد؟

افزايش سن و سالهايي كه پوست در معرض عوامل محيطي نظير ، آفتاب و استرس قرار دارد سبب ميشود پوست چروكيده و ضعيف، شود زيرا كه قادر نيست دوباره به طور صحيح مرمت شود. همچنانكه يك شخصي پير ، ميشود غشاء مياني پوست (لايه داخلي پوست كه زير قسمت سطحي خارجي ترين قسمت اپيدرم قراردارد)  شروع به كم چربي شدن ميكند. بعضي مردم گمان ميكنند كه خرابي پوست براثر ، آفتاب عامل90 درصد پيري پوست است.

بررسی های انجام شده توسط متخصصین پوست و زیبائی گواه این واقعیت است که عوامل متعددی در پیری زودرس پوست صورت و گردن نقش دارند. از آن میان می توان به : شرایط آب و هوائی (تابش شدید نور خورشید، وزش بادهای تند، آلودگی هوا)، عدم کشیدگی طبیعی عضلات و ماهیچه های صورت و گردن به علت ورزش ندادن این عضلات ، تأثیر جاذبه زمین ، عدم نوشیدن آب کافی ، تغذیه نامناسب ، اخم کردن و بالابردن ابروها، استفاده از کرم ها و لوازم آرایش غیر استاندارد و افراط در آرایش صورت اشاره نمود. تجربه نشان می دهد اشخاصی که در محیط های سرپوشیده کار می کنند، مانند کارکنان کارخانه ها و سازمان ها از زیانهای تابش خورشید و وزش بادهای تند که موجب خشکی و زبری پوست می شود در امان هستند. این دسته از افراد دیرتر از مزرعه داران ، دریانوردان ، ورزشکاران دچار پیری زودرس پوست صورت وگردن می شوند. عدم کشیدگی طبیعی عضلات وماهیچه های صورت نیز سبب چین و چروک پوست صورت و گردن می گردد.

شكلبندي و ساختار

فیبرهای کلاژن ساختمان اصلی پروتئین در پوست هستند و فیبرهای الاستین به خاطر قابلیت ارتجاعی خود (توانایی برای کشیدگی و قابلیت بازگشت به شکل اولیه ) به پوست شادابی و طراوت می دهند. پوست خوب پیامد طبیعی سلولهای پوستی جدید است که در محیط مطلوب مواد اساسی سازنده پوست نظیر آمینو اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی به وجود می آید. به نظر می رسد که علت محکم ماندن پوست مستقیماً با سلامت فیبرهای کلاژن ارتباط دارد و سلولهای پوستی به میزان کافی ویتامین ث نیاز دارند تا به طور سالم فیبرهای کلاژن را بسازند

    بهترین راهکار زیبا بودن پوست و پیشگیری از چروک

قطعا شما بایستی دامنه وسیعی از محصولات آرایشی را با مارکهای معتبر استفاده کرده تا از طریق آزمون و خطا سازگارترین آنهارا با پوست خود بیابید . قبل از رفتن به رختخواب بایستی هر آنچه که از آن به نام مواد آرایشی نام برده میشود را از روی پوست پاک کنید. و ژل یا کرم مناسب دور چشم را برای پیشگیری از چروکهای دور چشمی استفاده نمایید . حتما  کرم مخصوص دور لب ها را خصوصا در افراد سیگاری قبل از خواب توصیه میکنم چراکه با افزایش سن چروکهای خاص آن منطقه پوستی ظاهر خواهند شد .و در انتها بکارگیری یک مرطوب سازنده خوب برای بدن جهت پیشگیری از خشکی پوست و حفظ ساختار فیزیکی آن ضروری است.

بیشتر مردم استفاده از این کرمهارا در اپتدای دهه سوم یا چهارم زندگی آغاز میکنند . اما در پوستهای خشک نسبت به پوستهای چرب روند چروک شدن  سریعتر آغاز میشود و در عین حال بیشترکرمهای ضد چروک برای پوستهای جوان سنگین بوده و بدیهی است که با توجه به نوع پوست و سن مربوطه قابل تجویز میباشند . و در این رابطه باز هم توصیه میشود برای پیشگیری از پیر شدن زودرس پوست خود  بطور مداوم از یک لایه کرم ضد آفتاب مناسب و متناسب با پوست خود استفاده نمایید .       

روشهای مناسب زیبا نگه داشتن پوست

1 -   پوست خود را همواره مرطوب نگاه داريد. مصرف كرم‌هاي مرطوب كننده تا حدودي مي‌توانند چروك‌هاي ريز را به‌طور موقت از بين ببرند.                                                         

2-  ميوه و سبزيجات تازه را به ميزان كافي مصرف كنيد.                                                    
3- از آرايش زياد پرهيز كنيد.                                                 
4- هرگز سيگار نكشيد                                                                .
5- صورت خود را زياد نشوييد (2 بار در روز كافي است ) و از صابون‌هاي خشن و زبر پرهيز كنيد . زيرا شستن زياد باعث كم شدن چربي و رطوبت پوست مي‌شود                                                                 
6- خواب كافي داشته باشيد.

7- به پشت بخوابيد ، وقتي كه به صورت طاق باز مي‌خوابيد ، اثرات كشيدگي جاذبه روي پوست شما به حداقل مي رسد                      
8- از نوشيدن الكل به شدت پرهيز كنيد                                                    
9- قبل از اينكه در معرض آفتاب‌ ‌قرارٌ بگيريد، از كرم‌هاي ضد آفتاب استفاده كنيد و حمام آفتاب نگيريد
10- در مــعرض حرارت قرار نگيـريد. گـرما قـادر اسـت، بـه بافت‌هاي همبند پوست صدمه وارد كند. هنگام استفاده از سشوار دستي آن را در حالت بسيار‌ ‌داغ قرار ندهيد و جريان هواي گرم را مستقيما به سمت پوست نگيريد

نقش آنتی اکسیدانهای گوناگون

همانطور كه در بالا به تفسير گفته شد یكی از مهم ترین دلایل پیری پوست، تخریب سلولی توسط رادیكال های آزاد است. رادیكال های آزاد كه بسیار فعال هستند ، به ساختار سلولی بدن حمله می كنند و آنها را از بین می برند. عمده ترین منبع تولید كننده رادیكال های آزاد ، سوخت سلولی است كه هر لحظه در تمام سلول های بدن به مصرف می رسند . به نظر می رسد افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان ، از پوست در برابر تخریب رادیكال های آزاد محافظت می كند. البته نتایج قطعی آنتی اكسیدان های مواد غذایی بیان نشده است و تنها اثرات غیرمستقیمی از آنها دیده شده است.

یك خصوصیت مهم مواد آنتی اكسیدانی، محلول بودن در آب و در چربی است، زیرا بافت سلولی بدن به گونه ای است كه غشاء ها از جنس چربی و فضای خارج و داخل سلول، آب است. از این رو آنتی اكسیدان های محلول در آب، از خارج  و داخل سلول محافظت می كنند و انواع محلول در چربی ها غشاء را تازه و جوان نگه می دارند. پس هر دو نوع مورد نیاز هستند تا یك سد محافظتی مناسب، در برابر رادیكال های آزاد بوجود آورند.

 

نام آنتي اكسيدان
    

منبع سرشار
    

توصيفات

ال- كارنوزين
    

بطور طبيعي در بدن يافت ميشود اما با افزايش سن مقدار آن كاهش ميابد.
    

نثبيت كننده و محافظت كننده غشاء سلولها ازحمله پراكسيدي

كارتنوئيدها
    

سبزيجات سبز و نارنجي

توانايي تبديل به ويتامين A
    

قدرتمند در حفظ بافتهاي بدن

كوآنزيم Q 10
    

بطور طبيعي در بدن موجود است. با مصرف داروهاي كاهنده كلسترول از بين ميرود. ماهي ساردين .سالمون.اسفناج.زغال اخته
    

توانايي فراوان در جذب راديكالهاي آزاد شيميايي و محافظت قلب

چاي سبز
    

منبع غني پلي فنلها
    

مهاركننده آنزيمهاي حمله ور به بدن

ويتامين C
    

انواع مركبات
    

ضد سرطان و بيماريهاي قلبي سازنده كلاژن در پوست- موثر در سلامت مفاصل و جدار عروق

ويتامين E
    

جوانه حبوبات  و دانه ها
    

محافظت سلولها در مقابل عوامل راديكالي قدرتمند

سلنيوم
    

جزء مهم پراكسيدازگلوتاتيون
    

سيستم دفاعي عمده ی آنتي اكسيدانی در بدن

وجود سلنیم (Se) در خون مادر از ورود سم به بدن جنین جلوگیری می‌کند

ايزوفلاوونوئيدها
    

ترکیبات موجود در سویا – زغال اخته
    

مقاومت بدن در مقابل بيماريهاي غير واگير

روي
    

ماده معدنی بیش از 300 آنزیم بدن

تخمه‌ي كدو
    

محافظت DNA   سلول

آلفا ليپوئيك اسيد
    

در بدن ودر برخي كرمها

در گوشت
    

در غشائ سلولهي پوست وارد شده و راديكالها را از بين ميبرد- نقش لايه بردار طبيعي را دارد.

 

Astaxanthin
    

رنگ صورتي ماهي سالمون
    

500 برلبر قويتر از ويتامين ث

سيستئين
    

تخم مرغ و لبنيات
    

آسيبهاي اشعه پرتوي

Cucurmin
    

زردچوبه
    

نمايان سازي بافهاي پيوندي سرطانها

 

 

 

نمونه رژيم غذايي سه روزه براي داشتن پوستي زيبا

وعده
    

روز اول
    

روز دوم
    

روز سوم

صبحانه
    

1 فنجان فرنی-1 قاشق روغن کنجد

زغال اخته – 1 لیوان آب پرتقال

 
    

نان سنگک – شیر بی چربی- آب گریپ فروت -  روغن کنجد

 
    

1 قاشق پودر گردو و بادام  روغن کنجد مخلوط با ماست – آب گوجه فرنگی با قطرات لیموی تازه

ميان وعده
    

چای سبز 1 لیوان  - انبه 1 عدد
    

مخلوط ماست و تمشک
    

بذر کتان – چای سبز- بیسکوئت

ناهار
    

90 گرم تن ماهی بی روغن- گوجه – هویج – کرفس فلفل سبز پخته  2 برگ کاهوسبز

 
    

100 گرم گوشت بوقلمون -  کلم بروکلی بخارپز شده  - هویج – فلفل دلمه ای زرد قرمز سبز
    

90 گرم سینه مرغ – کلم بروکلی پخته – هویج – نان سبوس دار

فلفل دلمه ای های رنگی

ميان وعده
    

1 فنجان ماست مخلوط با زغال اخته

ویتامین E   +   روغن ماهی
    

مخلوط اسفناج پخته با لیموی تازه

   روغن ماهی
    

مخلوط ماست و اسفناج و لیمو

ویتامین E   +   روغن ماهی

شام
    

پشت مازه کباب شده – 6 قاشق برنج

اسفناج پخته مخلوط با آب لیمو – سیر –فلفل – چای سبز آخر شب

 
    

خوراک قارچ – سویا – لوبیا و مخلفات

سبزیجات رنگی – کلم قرمز ترش

چای سبز – نان سبوس دار
    

ماهی کباب شده – گوجه – کلم قرمز

ترش – پیاز قرمز – فلفل سبز

تمشک یا توت فرنگی – چای سبز

 

گردآوری :

جواد سبحانی

مشاور تغذیه  و رژیم درمانی

تلفن :6064720

 

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark