غذاهای ضد ریزش مو

 

 

 

غذاهای ضد ریزش مو

طرف ديگر اين قضيه، رژيم‌هاي لاغري غيراصولي هستند که زمينه‌هاي بروز اين عارضه را فراهم مي‌آورند؛ زيرا سرعت بالاي آنها براي كاهش وزن، موجب تخليه ذخاير بدن و نهايتاً كمبودهاي غذايي و ريزش مو مي‌شود. البته فراموش نكنيد كه‌ريزش مو علت‌هاي مختلفي دارد كه فقط يکي از آن علل، تغذيه غلط است. با اين همه، توصيه‌هاي متخصصان تغذيه در اين خصوص شنيدن دارد.

تا به حال با خود فكر كرده‌ايد كه كدام يك از ويتامين‌ها با عارضه ريزش مو در ارتباط‌اند؟ اولين آن بيوتين است. اين ويتامين يكي از انواع ويتامين‌هاي گروه B بوده و كمبودش موجب ريزش مو مي‌شود. مي‌دانيد چه طور فقدان اين ماده مغذي حاصل مي‌شود؟‌ مطالعات نشان داده‌اند پرهيزهاي طولاني‌مدت به منظور كاهش وزن، بارداري و شيردهي، خوردن تخم مرغ خام و حتي مصرف داروهاي ضدتشنج و آنتي‌بيوتيك‌ها كمبود بيوتين را ايجاد كرده و به‌ اين‌ترتيب نشانه‌هاي آن به صورت ريزش مو نمايان مي‌شود. در چنين شرايطي مصرف منابع غذايي آن به خصوص خوردن سويا، نان‌هاي تهيه شده با آرد گندم كامل و حتي بلغور جو توصيه مي‌شود.

از ديگر ويتامين‌هايي كه هم كمبود و هم بيش‌بودش آسيب‌هاي فراواني را به مو وارد مي‌كند، ويتامين A است. به طور مثال، مطالعات نشان داده‌اند که‌اين ويتامين به انتقال آهن و توليد گلبول‌هاي قرمز كمك مي‌كند و مانع از بروز كم‌خوني مي‌شود و اگر كمبودش به وجود آيد، خشكي و شكنندگي موها را به همراه خواهد داشت. بنابراين افرادي كه از منابع آن مانند تخم‌مرغ، جگر و انواع سبزيجات برگ سبز و هويج كمتر استفاده مي‌كنند، احتمال دارد كه به‌ اين عارضه مبتلا شوند. اما از سوي ديگر، دريافت بيش از اندازه و مسموميت اين ويتامين نيز مي‌تواند موجب ريزش مو شود. به‌ اين‌ترتيب كه دريافت قرص‌هاي ويتامين A به صورت خودسرانه زمينه‌هاي مسموميت را فراهم كرده و يكي از علايم آن شدت يافتن همين مشکل است.

بعد از ويتامين‌ها

علاوه بر ويتامين‌ها، برخي مواد معدني هم هستند كه كمبودشان به ريزش مو مي‌انجامد. در ميان آنها آهن و روي را حتماً مي‌شناسيد. مطالعات نشان داده‌اند گياه‌خوار بودن، استفاده طولاني‌مدت از آنتي‌اسيدها، كمبود ويتامين A و حتي بودن در سنين رشد به خصوص كودكي و نوجواني زمينه‌هاي كمبود آهن را فراهم مي‌کنند بنابراين، شكنندگي و نهايتاً ريزش مو به وجود خواهد آمد. به‌ اين دليل مصرف منابع غذايي آن به ويژه جگر، عدس، گوشت قرمز و كنجد به‌ اين افراد توصيه مي‌شود.

بعد از آهن، روي نيز براي داشتن موهايي سالم از اهميت بالايي برخوردار است. به‌ اين‌ترتيب، داشتن رژيم‌هاي غذايي طولاني‌مدت لاغري، رژيم‌هاي گياه‌خواري، مصرف بالاي قرص مكمل كلسيم و عفونت‌هاي مزمن از عوامل زمينه ساز كمبود اين ماده مغذي خواهند بود و بنابراين مصرف منابع غذايي آن مانند انواع ماهي‌ها، نان گندم كامل و حتي جگر و عدس پيشنهاد مي‌شود. منگنز نيز از دسته مواد معدني به حساب مي‌آيد كه كمبودش ريزش مو را به همراه دارد. مطالعات نشان داده است داشتن رژيم غذايي حاوي كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده مانند نان‌هاي سفيد و غذاهاي فرآيند شده مانند انواع سوسيس و كالباس و حتي مكمل ياري طولاني‌مدت با آهن مي‌تواند كمبود اين ماده معدني را به بار آورد و زمينه‌هاي كاهش رشد مو و ريزش آن را فراهم كند. از اين رو، به منظور جلوگيري از اين كمبود مصرف منابع غذايي آن به خصوص بلغور جو، سويا، آرد گندم كامل و حتي فندق يک توصيه مناسب است.

چربي‌هاي فراموش‌نشدني

درباره اسيدهاي چرب ضروري چه مي‌دانيد؟ هميشه چربي‌ها با انگ چاق كنندگي مطرود هستند اما دو اسيد چرب به نام‌هاي اسيد لينولييك (امگا شش) و لينولنيك (امگا سه) از ضروريات به حساب مي‌آيند. مطالعات نشان داده‌اند رژيم‌هاي غذايي غني از گوشت و فرآورده‌هاي لبني و بدون ماهي و روغن‌هاي گياهي، كمبود روي، بارداري و سوء جذب چربي‌ و حتي مصرف قرص‌هاي لاغري كه با مكانيسم كاهش جذب چربي‌ها موجب كاهش وزن مي‌شوند، كمبود اين مواد مغذي را فراهم خواهند كرد. به‌ اين دليل، مصرف روغن‌هاي گياهي به خصوص روغن ذرت، گلرنگ، سويا، كنجد و آفتابگردان به دليل اسيد لينولييك فراوان و خوردن لوبياي سويا، گردو، جوانه گندم، دانه برزك و تخم كتان به دليل داشتن اسيد لينولنيك توصيه شده و نهايتاً به بهبود ريزش مويي كه بر اثر كمبود اين دو اسيد چرب حاصل مي‌شود، كمك مي‌كنند.

حرف آخر

ديديد كه كمبودهاي غذايي يكي از صدها عامل ايجاد كننده ريزش مو هستند كه بايد توسط متخصص تغذيه تشخيص داده شوند. دكتر نسرين اميدوار، رييس انجمن تغذيه‌ايران مي‌گويد: «فرد نيز تا حدودي مي‌تواند در يك دوره، وضعيت تغذيه‌اي خود را بررسي كرده و دريابد برنامه غذايي متعادلي دارد يا نه و از همه گروه‌هاي غذايي استفاده كرده است يا خير. نكته ديگر آن است كه رژيم‌هاي لاغري و كم خوري‌هاي غيراصولي كه در فاصله زماني كوتاهي فرد وزن زيادي را از دست مي‌دهد بدن را با كمبودهاي سلولي روبه رو مي‌کند و در نتيجه آن، ريزش مو در اثر سوء تغذيه شكل ‌مي‌گيرد.» دكتر اميدوار مي‌افزايد: «به هيچ عنوان و تحت اعلام هيچ مرجع علمي، خوردن خودسرانه مكمل‌هاي غذايي براي رفع ريزش مو توصيه نمي‌شود بلكه تحت نظارت متخصص و با انجام آزمايشات ويژه، نوع كمبود بايد مشخص و سپس مكمل مورد نياز داده شود زيرا در غير اين صورت حتي مي‌توانيم شاهد نتايج عكس يعني تشديد اين عارضه باشيم.»

يادآوري

• براي پيشگيري از ريزش مو، بايد از تمامي‌گروه‌هاي غذايي در طول روز استفاده كنيم البته در حد متعادل.

• هرگز نبايد براي كاهش وزن سريع‌تر، خود را به دست رژيم‌هاي لاغري غيراصولي  و من در آوردی بسپاريم.

• در صورت تشخيص هر نوع كمبود تغذيه‌اي، نبايد خودسرانه به مصرف انواع مكمل‌ها و حتي مولتي ويتامين‌ها بپردازيم.

 

 

گردآوری :

جواد سبحانی

مشاور تغدیه و رژیم درمانی

تلفن :6064720

 

 

 

 

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark