صفحه نخست

رژیم آنلاین

مقالات

بانک کالری

برترین ها

مدیا

درباره ما

اینفوگراف

جستجو در سایت

تلفن مشهد : 3606420 - 36051363          ♥‌ آیا من چاقم ؟‌ ♥          ♥‌ ثبت نام رژیم آنلاین‌ ♥          ♥‌ ادامه رژیم لاغری‌ و     لینک ما در پیام رسان سروش

رژیم لاغری اتکینز

رژیم غذایی اتکینز Atkins diet

قسمت 2

فاز تداوم
دومین فاز رژیم اتکینز تداوم کاهش وزن است. در این فاز به تدریج غذاهای حاوی کربوهیدرات و غنی از مواد مغذی به رژیم اضافه می شوند.
قسمت اعظم کالری دریافت شده از کربوهیدرات موجود در سبزیجات تامین می شود. فرد رژیم گیرنده هنوز قسمت اعظم رژیمش از پروتئین و چربی تشکیل شده و کربوهیدرات به تدریج به غذای او اضافه می گردد. به عقیده ی دکتر اتکینز، هدف از اجرای این فاز ادامه ی سوختن چربی ها و در عین حال حفظ اشتها و کنترل هوس فرد است. هم جنین فرد می تواند از غذاهای بیش تری استفاده کرده و مصرف کربوهیدرات خود را منترل کند. در این حالت هنوز هم فرد به آرامی وزن کم می کند.
در صورت ادمه ی کاهش وزن ، هر هفته مقداری در یافت کربوهیدرات فرد افزوده می گردد. در هفته ی اول، رژیم گیرنده روزانه 25 گرم کربوهیدرات مصرف می کند. در هفته ی دوم روزانه 30 گرم مجاز است. این روند افزایش 5 گرم کربوهیدرات در هفته تا زمانی که کاهش وزن مشاهده می شود می تواند ادامه داشته باشد و پس از آن همان مقدار گرم آخرین هفته باید مصرف شود. معمولاً بین 30 تا 90 گرم کربوهیدرات در افراد قابل تحمل است. دکتر اتکینز می گوید که هر چه فرد تمرینات بدنی بیش تری داشته باشد، مقدار کربوهیدرات بیش تری نیز می تواند مصرف کند. توصیه می شود که در ابتدا منابع کربوهیدرات از سبزیجات انتخاب شودکه کربوهیدرات کمتری دارند و بعد از آن می توان از سایر منابع که غنی از مواد مغذی و فیبر نیز هستند، استفاده کرد. نمونه هایی از سبزیجات کم کربوهیدرات عبارتند از: کاهو، کرفس خام و خیار، مواد مغذی غنی از کربوهیدرات عبارتند از لوبیا سبز، آجیل، آواکادو، توت ها و غلات کامل.
پیش نگهداری
در مرحله ی سوم باید وزن به دست آمده برای تمام طول عمر در همان حد حفظ شده و "عادات صحیح تغذیه ای" در فرد ایجاد شود. در حالتی که مقدار کاهش وزن ایده آل بین 5- 10 پوند باشد، فرد تحت رژیم مجاز است در هر هفته 10 گرم به کربوهیدرات خود اضافه کند و زمانی که به وزن ایده آل رسید، مقدار کربوهیدرات را به زمان پیش از رژیم برساند. هدف این است که در هر هفته فرد یک پوند کم کند و وقتی به وزن ایده ال خود رسید، یک ماه بعد نیز رژیم را ادامه دهد؛ اما پس از آن روند رژیم را به گونه ای ادامه دهد که جزیی از زندگی روزانه ی وی شود.
نمونه هایی از سبزیجاتی که حاوی 10 گرم کربوهیدرات هستند عبارتند از سه چهارم فنجان هویج، یک دوم فنجان کدو حلوایی، یک فنجان چغندر و یک چهارم فنجان سیب زمینی. گزینه های بعد برای افزودن 10 گرم کربوهیدرات حبوبات و میوه ها هستند. نصف سیب حاوی 10 گرم کربوهیدرات و برابر با یک سوم فنجان لوبیا قرمز است.
نگهداری وزن برای طول عمر
وقتی که رژیم گیرنده به وزن ایده آل رسید، آخرین مرحله رژیم اتکینز شروع می شود. با وجودی که فرد مجاز است روزانه 90-120 گرم کربوهیدرات نسبت به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی مصرف کند، نگهداری وزن ایده آل در حالتی که مقدار کربوهیدرات مصرفی به اندازه فاز 3 باشد راحت تر است. نکته ی کلیدی این است که هیچ گاه تغییرات وزن نباید بیش از 5-3 پوند باشد.
عملکرد

رژیم اتکینز


تعریف رژیم اتکینز ( Atkins diet )

این مطلب فقط جهت آگاهی شما درج شده است لطفا آنرا اجرا نفرمایید.
این رژیم بر اساس نام ابداع کننده ی آن رابرت اتکینز نام گذاری شده و پایه آن بر اساس محدودیت کربوهیدرات رژیمی و تاکید بر مصرف پروتئین و چربی همراه با ویتامین ها و املاح معدنی (به صورت مکمل) است.
رژیم اتکینز یکی از رایجترین ترین رژیم های لاغری  در ایالات متحده آمریکا است.

در ابتدا آن را "انقلاب کم کربوهیدرات" می نامیدند و به افراد توصیه می شد که غذاهای کم کربوهیدرات را در هنگام خرید یا در رستوران ها انتخاب کنند.  ابداع کننده ی آن، که همان رابرت اتکینز است در سال 2003 فوت کرد.
خاستگاه رژیم لاغری اتکینز
دکتر اتکینز رژِیم غذایی خود را بر مبنای فرضیه ای بنیان نهاد که می گوید محدود کردن دریافت کربوهیدرات (قندها و نشاسته ها)، باعث بهبود وضعیت سلامتی فرد و کمک به کنترل وزن می شود. در واقع علت بیان این مساله آن است که دریافت زیاد کربوهیدرات ریسک اضافه وزن و بیماری های مزمن از قبیل دیابت را زیاد می کند.
توصیف رژیم اتکینز
در این رژیم دکتر اتکینز توصیه کرده که روزانه باید حداقل 8 اونس آب نوشیده شود تا از بروز یبوست و دهیدراتاسیون جلوگیری گردد. وی هم چنین توصیه کرده که فرد یک مکمل مولتی ویتامین نیز به صورت روزانه دریافت کند. علاوه بر موارد فوق، برای کاهش سریع تر وزن، انجام تمرینات ورزشی روزانه نیز توصیه شده است. رژیم دکتر اتکینز از چهار فاز تشکیل شده است تا به وسیله ی آن فرد بتواند به وزن ایده آل خود برسد.
فاز های رژیم اتکینز

فاز القا - حداقل دو هفته
بیش از 20 گرم کربوهیدرات در روز نباید مصرف شود.
مقادیر دلخواه پروتئین از قبیل گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و چربی های سالم را می توان مصرف کرد.
مواد حاوی چربی از قبیل مایونز، خامه و کره به میزان دلخواه استفاده شود.
کاهش وزن در طی این فاز می تواند محسوس باشد.
تداوم کاهش وزن – بعد از دو هفته شروع می شود.
مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات، که غنی از مواد مغذی هستند را به آرامی وارد رژیم غذایی کنید (انواع لوبیاهای سبز، اجیل برزیلی، آواکادو، انواع توت ها و غلات کامل)
در هفته ی اول روزی 25 گرم کربوهیدرات مصرف کنید
در هفته دوم روزی 30 گرم کربوهیدرات مجاز است.
افزایش 5 گرم کربوهیدرات در هفته تا زمانی که کاهش وزن انجام می شود را ادامه داده و سپس در حد هفته آخر نگه دارید.
پیش نگهداری – وقتی 10 الی 5 پوند وزن کم شد آغاز می شود.
به آرامی دریافت کربوهیدرات را به 10 گرم در هفته افزایش دهید و این کار را تا زمانی که دیگر وزن کم نکردید ،ادامه دهید. سپس مقدمقدار کربوهیدرات تا در هفته آخر نگه دارید.
کاهش وزن را در حد کم تر از یک پوند در هفته حفظ کنید.
نگهداری وزن برای طول عمر – یک ماه بعد از آن که به مقدار مطلوب کاهش وزن رسیدید شروع کنید.
می توانید روزانه 90 -120 گرم کربوهیدرات مصرف کنید(بسته به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی).
رسیدن به وزن ایده آل در حالتی که دریافت کربوهدیرات در سطح دریافتی مرحله 3 باشد، امکان پذیر است.


فاز القا
حتماً لازم نیست که فاز القاء اجرا شود؛ اما انجام آن باعث جهش در کاهش وزن افرادی می شود که کربوهیدرات مصرفی خود را به طور کامل قطع می کنند. طبق گفته ی دکتر اتکینز وقتی این فاز شروع شد، فرد احساس شادابی زیادی می کند؛ چون کربوهیدرات باعث ایجاد نوسانات در قند خون شده که منجر به خستگی و سایر علایم می شود. علاوه بر آن فرد رژیم گیرنده در این فاز متوجه سوختن دخایر چربی بدن خود شده و سیستم ایمنی وی نیز تقویت می گردد.
این مطلب فقط جهت آگاهی شما درج شده است لطفا آنرا اجرا نفرمایید.

هفته آینده ادامه دارد ......

 نشانه های خطر تغذیه ای

سوء تغذیه


- وزن
-    لاغری بیش از حد: وزن کمتر از 80% معمول
-    چاقی بیش از حد: وزن بیش از 120% وزن مطلوب برای قد
-    کاهش وزن غیر ارادی: کاهش وزن بیش از یا مساوی 10% وزن همیشگی در عرض 6 ماه
2- شاخصهای بیوشیمیایی
-    آلبومین سرم کمتر از g/dl 5/3
-    تعداد کل لنفوسیتها (TLC) کمتر از mm3/1500
3- محدودیت دریافت غذایی
-    کاهش مواد غذایی دریافتی طی 7 روز گذشته.
4- نوع بیماری/استرس
-    اتلاف مواد مغذی، مثال: در سندروم های سوء جذب، سندروم روده کوتاه، وجود فیستول در دستگاه گوارش و در دیالیز.
-    افزایش نیازهای متالولیکی، مثال: در جراحی، عفونت، آسیب و هنگام استفاده از داروهایی که خواص کاتابولیکی دارند.
-    بیماریهایی که بیش از 3 هفته طول می کشند.
-    نوع بیماری، مثال: سرطان، بیماریهای دستگاه گوارش، ناتوانی در جویدن و بلع غذا، تأخیر در التیام زخمها، زخم بستر، اعتیاد و سوء تغذیه.

اشتراک برای
آپ دیت ودریافت آخرین خبرها