صفحه نخست

رژیم آنلاین

مقالات

بانک کالری

برترین ها

مدیا

درباره ما

اینفوگراف

جستجو در سایت

تلفن مشهد : 3606420 - 36051363          ♥‌ آیا من چاقم ؟‌ ♥          ♥‌ ثبت نام رژیم آنلاین‌ ♥          ♥‌ ادامه رژیم لاغری‌ و     لینک ما در پیام رسان سروش

نمونه یک رژیم غذایی برای مادران شیرده:

 رژیم غذایی دوران شیردهی

صبحانه:

ساعت10:

ناهار:

عصرانه:

شام:

قبل از خواب:

نان 3 برش

میوه یک عدد

لوبیا پلو با ماست و خیار

میوه یک عدد

کوکو سبزی با ماست و نان

شیر یک لیوان

کره 15 گرم

نان سوخاری 2 تکه

گوشت 60 گرم

نان 2 برش

تخم مرغ یک عدد

عسل 1 ق.م

مربا یا عسل 4 ق.م

 

برنج پخته 16 ق.غ

کره 10 گرم

سبزی خام 2 لیوان

 

شیر یک لیوان

 

لوبیا سبز پخته 2/1 لیوان

مربا 4 ق.م

روغن مایع 2 ق.غ

 

 

 

روغن مایع 2ق.م

 

نان 5/2 برش

 

 

 

ماست یک لیوان

 

ماست یک لیوان

 

 

 

خیار یک عدد

 

 

 

 این رژیم حاوی 2500 کیلو کالری، 344گرم کربوهیدرات، 90 گرم پروتئین و 83 گرم چربی است.
اهمیت شیر مادر در تغذیه نوزادان

چند تذکر مهم برای دوران شیردهی

لاغری در دوران شیردهی

مشخصات رژیم غذایی در شیردهی

چند تذکر مهم برای دوران شیردهی :

رژیم شیردهی

1.    مادران نوجوان می توانند به اندازه مادران بزرگسال در شیر دهی موفق باشند، ولی به دلیل رشد دوران نوجوانی و همچنین تأمین کیفیت و کمیت شیر خود، نیاز آنان به کالری، پروتئین، ویتامین ها و املاح بیشتر است.
2.    چاقی در دوران شیردهی : به طور کلی در دوران شیردهی به دلیل اعمال تولید شیر رژیم کم کالری توصیه نمی شود. زنان چاق با حذف غذاهای پر کالری می تواند کالری مصرفی را کنترل کنند. باید در تنظیم رژیم، غذاهای غنی از مغذی گنجانده شوند. سرعت کاهش وزن دوران شیردهی نباید بیش از یک کیلو در هفته باشد.
3.    نکاتی در رابطه روشهای مناسب ارزیابی تغذیه ای دوران شیردهی :
ارزیابی مصرفی مواد غذایی دوران شیردهی: ارزیابی یاد آمد 24 ساعت خوراک (24 hr recall)
تن سنجی: اندازه گیری قد، وزن، وزن و BMI قبل از بارداری، کل افزایش وزن دوران بارداری.
وضعیت روانی – اجتماعی: سن، نوبت بارداری، سطح تحصیلات، حمایت خانواده یا سایرین برای شیردهی.
نشانگرهای بیوشیمیایی: هموگلوبین و هماتوکریت
داروها: چون ممکن است شیردهی به دلیل مصرف بعضی از داروها منع شود، دانستن داروهای مصرفی ضرورت دارد.
4.    عوامل خطر در دوران شیردهی:
-    سن کمتر از هفده سال
-    محرومیت اقتصادی
-    رژیم محدود از نظر بعضی مواد مغذی، یا رژیم نامناسب
-    استعمال زیاد دخانیات
-    رژیم خاص غذایی به دلیل ابتلا به یک بیماری
-    وزن کمتر از 85% وزن ایده آل
-    بارداری های متعدد یا با فاصله کم (کمتر از 2 سال)
-    افزایش وزن ناکافی در دوران بارداری
-    کاهش وزن سریع در طی شیردهی
-    حاملگی در دوران شیردهی
جدول میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای زنان شیرده

سایر فواید شیر در حفظ سلامت

لاغری در دوران شیردهی

نمونه یک رژیم غذایی برای مادران شیرده

مواد غذایی مجازدر دوران شیردهی  :

شیردهی تغذیه

علاوه بر موارد ذکر شده در جدول 5، لازم به تذکر است که باید از بی آبی زیاد یا افراط در نوشیدن خودداری شود. یک توصیه خوب این است که در هنگام شیر دادن برای جایگزینی آب از دست رفته، مایعات بیشتری بنوشید.
مواد غذایی غیر مجاز:
1.    دم کرده های گیاهی: دم کرده های گیاهی (ماندد چای نعناع و گل گاو زبان) که اغلب جایگزین نوشیدنی های کافئین دار می شوند، گاهی دارای اثرات جانبی حالت تهوع و استفراغ هستند. بنابراین، باید در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شوند. این مواد می توانند وارد شیر مادر شده، اثرات جانبی مشابهی در نوزاد به وجود آورند.
2.    کافئین: کافئین وارد شیر مادر شده، سبب تحریک پذیری نوزاد می شود. بنابراین، توصیه می شود نوشیدنیهای کافئین دار برای زنان شیرده به 2 لیوان در روز محدود گردد. شکلات و کاکائو محتوی مقدار کمی کافئین هستند. به علاوه تئوبومید آن همانند کافئین، محرک است و از این رو باید در رژیم مادران شیرده محدود گردد.
3.    جانشین های قند (قندهای مصنوعی): از آنجا که تأثیر جانشینهای قند بر شیر مادر و سلامت نوزادان نامشخص است، باید در رژیم دوران شیردهی در حد اعتدال مصرف شوند.
4.    مقادیر زیاد ادویه و چاشنیهای قوی غذایی ممکن است طعم شیر مادر را تغییر دهند.

نمونه یک رژیم غذایی برای مادران شیرده

جدول میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای زنان شیرده

راهنمای برنامه ریزی غذای روزانه زنان شیرده

اشتراک برای
آپ دیت ودریافت آخرین خبرها