صفحه نخست

رژیم آنلاین

مقالات

بانک کالری

برترین ها

مدیا

درباره ما

اینفوگراف

جستجو در سایت

تلفن مشهد : 3606420 - 36051363          ♥‌ آیا من چاقم ؟‌ ♥          ♥‌ ثبت نام رژیم آنلاین‌ ♥          ♥‌ ادامه رژیم لاغری‌ و     لینک ما در پیام رسان سروش

اعتیاد به شیرینی

75% افراد  چاق به کربوهیدرات اعتیاد دارند.
 این حالت در اثر تولید زیاد هورمون انسولین پس از مصرف غذاهای  دارای کربوهیدرات ایجاد می شود.
 انسولین یکی از مهمترین هورمونهای بدن استه که به بدن دستور مصرف غذا را صادر کرده ودر پی آن بیشتر غذای مصرفی بدن  به چربی  تبدیل میشود.
 به آزاد شدن انسولین اضافه  بعد از  صرف غذا "هیپرانسولینمی واکنش پس از مصرف غذا" می گویند.
بعضی از افرادی در طول زمان به انسولین مقاوم می شوند؛ یعنی این که سلول های بدن  به آن پاسخ نمیدهند و بدن توانایی استفاده از گلوکز (قند خون) را ندارد.
 مقاومت به انسولین اغلب با اختلالات دیگری نیز  همراه است این بیماری ها  عبارتند از:
 دیابت، کلسترول بالا، تری گلیسرید بالا، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی . وقتی که همزمان با هم بیش از  دو اختلال ایجاد شود به آن "سندروم مقاومت به انسولین" گویند.
 کی از مهمترین  مشکلاتی که در افراد دچار چاقی وجود دارد و علت اصلی بیماریها و عوارض مرتبط با اضافه وزن خواهد شد .
متاسفانه تاکنون هیچ روشی جهت درمان کامل و  شناسایی  مقاومت به انسولین شناخته نشده است .
امام مهمترین شاخصه های مقاومت به انسولین شامل موارد زیر مستوانند باشند :
•    آیا قبل از ناهار احساس گرسنگی می کنید، حتی اگر صبحانه ی زیادی خورده باشید؟
•    نخوردن غذاهای نشاسته ای، میان وعده ها، هله هوله  یا شیرینی هابرای شما خیلی سخت است؟
•    آیا حتی بعد از تمام کردن غذایتان  باز هم احساس سیری نمی کنید؟
•    آیا دیدن، بوییدن یا فکر کردن به غذا باعث می شود احساس گرسنگی کنید؟
•    آیا وقتی گرسنه نیستید بازهم غذا می خورید؟
•    آیا شب ها هم مرتباً غذا می خورید؟
•    آیا بعد از خوردن غذا  احساس ضعف  دارید ؟
•    آیا بعدازظهرها بدون  هیچ دلیلی احساس خستگی و گرسنگی دارید ؟
•    آیا حتی وقتی که سیر هستید به خوردنتان  ادامه می دهید؟
•    آیا مرتباً رژیم یویو می گیرید؟ (رژیم می گیرید و آن را ترک می کنید).
جواب به این سوال ها به صورت "بله" و "خیر" است و امتیازدهی بر اساس این جواب ها صورت می گیرد.
امتیاز 0-2 نشان دهنده ی عدم اعتیاد به کربوهیدرات است.
 امتیاز 3-4 نشان دهنده ی اعتیاد خفیف است.
امتیاز 5-7 نشان دهنده اعتیاد متوسط و امتیاز 8-10  اعتیاد شدید به کربوهیدرات را شامل میشود .
رژِم معتادان به کربوهیدرات یا افراد مقاوم به انسولین  با برنامه غذایی خاص خود شروع می شود.
در ادامه حتما بخوانید برای مقاومت به انسولین و ترک کربو هیدرات چه باید کرد ؟؟

اشتباهات غذایی

عادات غذايي غلط در بيماريها
•    به هنگام بيماري در بعضي اجتماعات، عادات غذايي خاصي وجود دارد كه بيشتر آنها براي سلامت انسان مفيد نيست؛ مثلا برخي از افراد به هنگام ابتلا به اسهال، از مصرف آب خودداري ميكنند. اين عادت، خطرناك بوده و ميتواند به علت از دست رفتن آب بدن و جبران نشدن آب از دست رفته، حتي منجر به مرگ، بخصوص در كودكان و افراد مسن شود.
•    همچنين در بيماريهاي عفوني و تب دار بعضي ممنوعيتهاي غذايي مرسوم است كه ميتواند موجب سوء تغذيه و تشديد بيماري شود و به اين ترتيب به سلامت انسان لطمه وارد آورد. مثلا بسياري از افراد به هنگام سرما خوردگي از مصرف مركبات و برخي ميوههاي ديگر خودداري ميكنند و يا از مصرف سبزي امتناع ميورزند. همچنين در دوران سرما خوردگي برخي از اشخاص ماست را از برنامه غذايي خود حذف ميكنند. مصرف ميوه و سبزي به علت دارا بودن ويتامين و مواد معدني، موجب افزايش مقاومت بدن در برابر بيماريها شده و به بهبود بيماري و حفظ سلامت انسان كمك مينمايد. ماست از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب ميشود و پروتئين در حفظ مقاومت و افزايش قدرت ايمني بدن در برابر عفونتها مؤثر است در ضمن ماست از منابع خوب كلسيم، فسفر و ويتامينهاي گروه B ميباشد. بنابراين مصرف آن مفيد است البته ميوههاي ترش و نيز ماست ترش ممكن است موجب تحريك قسمتهاي فوقاني دستگاه تنفسي شود و در نتيجه ايجاد سرفه نمايد، بنابراين بهتر است به هنگام سرماخوردگي از مصرف ميوههاي ترش و ماست مانده پرهيز شود.
     بعضي از افراد تصور ميكند تمايل و رغبت  بسیار  به مصرف برخي مواد غذايي به علت نياز آنها به اين مواد است. مثلا اگر فردي تمايل فراوان به مصرف شيريني داشته باشد، بدنش به شيريني نيازمند است و يا اگر شخصي رغبت زياد به خوردن غذاهاي شور و پر نمك داشته باشد، اين به علت احتياج بدن به نمك است. حال آنكه به جز در برخي موارد مانند احساس تشنگي كه نشانگر كمبود آب بدن و نياز به آب است، اكثرا عادات غذايي، شكل دهنده تمايل و رغبت فرد به مصرف بعضي مواد خوراكي است.
     چنانچه در دوران طفوليت، كودك را عادت به مصرف بعضي مواد غذايي بدهيم، در بزرگسالي و يا تا پايان عمر نيز بطور معمول اين عادت با او خواهد ماند . بنابراين بازنگري عادات غذايي و بررسي اين عادات از نظر تأثيري كه در سلامت انسان دارند، بسيار ضروري است. عادات غذايي از مهمترين عوامل در شكل گيري الگويي غذايي ميباشد و ميتواند موجب حفظ سلامت انسان شده و يا بر عکس  فرد راد معرض  اختلالات قرار دهد .
     عادات غذايي، قابل تغيير هستند و ميتوان آنها را تغيير داد و عاداتهاي صحيح و مناسب را جانشين آنها كرد.

رژیم لاغری
اگر هوس های نامعقول غذایی به سرتان می زند، احتمال دارد نشانۀ این باشد که از عدم توازن قند خون رنج می برید. همچنین ممکن است نشانۀ حساسیت و آلرژی  غذایی  نیز باشد، پس بهتر است تحت آزمایش های لازم قرار گیرید.
 نکته جالب توجه اینجاست که هر چقدر نسبت به غذاهای خاصی حساسیت داشته باشیم، بیشتر به آن ها تمایل داریم و هوس می کنیم  و ممکن است بیشتر از آن غذا بخوریم.
از خودتان بپرسید: «من در برابر چه غذاها و نوشیدنی هایی نمی توانم تسلیم شوم؟»
پاسخ به این پرسش، نشانه ای در اختیارتان قرار می دهد که شما نسبت به چه چیزهایی حساسیت دارید.
بعضی از خانمها نشانه های پیش قاعدگی شدیدی دارند و هر روز  خصوصا عصر ها دچار احساس گرسنگی شدید میشوند.
این افراد معمولا مقدار بسیار زیاد نوشیدنی های کافئین مانند چای قهوه و ... استفاده میکنند .
نوشیدنی های حاوی کافئین میتوانند بر تنظیم قند خون تاثیر گذار باشند و توازن قند خون را دچار اختلال کنند و در بیماری سندروم پیش قاعدگی  تاثیرشان افزایش یابد.
اما چه باید کرد ؟؟؟؟؟
قطع یکباره نوشیدنی های حاوی کافئین باعث ایجاد علائم محرومیت  مانند سردرد ، عصبانیت ، بی خوابی و .... شده  و  مجددا برگشت به حالت قبلی میشود .
باید نوشدنیهای که وابستگی ایجاد میکنند به آهستگی و حداقل طی یک ماه به تدریچ مقدارشان کاهش یابد و مهمتر از آن در بسیاری از افراد باید جایگزینی را در نظر گرفت ، بهترین حایگزین استفاده از دمنوشهای گیاهی خصوصا گیاهان دارای خاصیت آرامبخشی و سم زدایی هستند ( مانند :

البته این به معنای حذف تمام نوشیدنی های کافئین دار نیسن بلکه باید به آهستگی  اینکار انجام شده و از هر دو گروه مصرف شود .
افرادی که به قهوه وابستگی دارند میتوانند قهوه بدن کافئین را جایگزین قهوه عادی نمایند که از نظر طعم تفاوتی ندارد .
همین طور به جایگزینی ادامه دهید و در نهایت متوجه می شوید که حتی نوشیدن قهوه بدون کافئین را نیز قطع نموده اید، زیرا با وجود این که کافئین ندارد، اما هنوز حاوی محرک های دیگری است که مصرف آن لذت میبرید.
کم کم چای های گیاهی یا  میوه را وارد رژیم غذاییتان کنید تا به همان میزان سابق به بدنتان آب ،  مایعات، ویتامین  و  املاح را برسانید .
کاهش کافئین در برنامه غذایی حدود دو ماه زمان نیاز دارد تا اختلالات قند خون و خصوصا سندروم قاعدگی تاثیر گذار باشد.
فراموش نفرمائید ::
لازم نیست  مواد دارای کافئین به طور کامل از برنامه غذایی حذف شود بلکه باید مقدار آن کنترل شده باشد .

اشتراک برای
آپ دیت ودریافت آخرین خبرها