صفحه نخست

رژیم آنلاین

مقالات

بانک کالری

برترین ها

مدیا

درباره ما

اینفوگراف

جستجو در سایت

تلفن مشهد : 3606420 - 36051363          ♥‌ آیا من چاقم ؟‌ ♥          ♥‌ ثبت نام رژیم آنلاین‌ ♥          ♥‌ ادامه رژیم لاغری‌ و     لینک ما در پیام رسان سروش

در این مطلب، شما را با عادت‌های غذایی مۆثر در گوشه و کنار دنیا برای دستیابی به اندامی متناسب آشنا می‌کنیم

داشتن تناسب اندام یکی از عوامل لازم زندگی سالم است. البته همیشه از سوی متخصصان تغذیه تاکید می‌شود که باید در طول سال‌ها وزن مناسبتان را حفظ و از کاهش و افزایش‌های متناوبی وزن خودداری کنید. بنابراین داشتن عادت‌های غذایی مناسب و موثری که باعث رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شوند، اهمیت بسیار دارد. این مطلب، شما را با عادت‌های غذایی مۆثر در گوشه و کنار دنیا برای دستیابی به همین هدف آشنا می‌کند.


روس‌ها و باغبانی
بیشتر روس‌ها اوقات فراغت خود را در باغچه سپری می‌کنند. آن‌ها میوه و سبزی‌های مورد نیازشان را خودشان می‌کارند و به این ترتیب مواد غذایی تازه و مغذی‌تری را در سبد غذایی روزانه‌شان جای می‌دهند و داشتن این عادت غذایی را یکی از بهترین عادت‌های خود عنوان می‌کنند.


مالزیایی‌ها و زردچوبه
گیاه زردچوبه در جنگل‌های مالزی به وفور یافت می‌شود و یکی از مواد تشکیل‌دهنده ادویه کاری است که مالزی‌ها در غذاهایشان از آن زیاد استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده است موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند، وقتی زردچوبه مصرف می‌کنند چربی کمتری جذب بدنشان می‌شود و به نظر می‌رسد ترکیب‌های موجود در زردچوبه رشد بافت چربی را کاهش می‌دهد و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد.


آلمانی‌ها و صبحانه مفصل
75 درصد آلمانی‌ها عادت دارند صبحانه کاملی بخورند. این در حالی است که تنها 44 درصد آمریکایی‌ها چنین عادتی را دارند. صبحانه آلمانی‌ها معمولاً شامل غلات کامل و انواع نان و میوه است. تحقیقات پژوهشگران انگلیسی نشان داده است، افرادی که صبحانه نمی‌خورند بخشی از مغزشان را نسبت به مصرف مواد غذایی پرانرژی تحریک می‌کنند و همین موضوع باعث چاقی بیش‌ترشان می‌شود. آلمانی‌هایی که به تناسب اندامشان اهمیت می‌دهند، معتقدند که عادت به خوردن صبحانه مفصل، کمک فراوانی به حفظ تناسب اندامشان می‌کند.


انگلیسی‌ها و وعده‌های کوچک
در تمام رستوران‌های انگلیس وعده‌های غذایی در حجم کم سرو می‌شوند. مردم این کشور سعی می‌کنند تعداد وعده‌های غذایی بیشتر اما در حجم کمتر را بخورند. آن‌ها بر این باورند که این عادت خود به تدریج باعث کاهش وزن آن‌ها می‌شود.


هلندی‌ها و دوچرخه‌سواری
در برخی محله‌های آمستردام، چراغ قرمز برای دوچرخه‌سواران هم نصب شده است. در این کشور با جمعیت 16.5 میلیون نفر، 18 میلیون دوچرخه وجود دارد و 40 درصد مردم به طور منظم از دوچرخه استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که دوچرخه‌سواری و پدال زدن با شدت متوسط، در هر ساعت 500 کیلوکالری انرژی می‌سوزاند و یکی از دلایل تناسب اندام هلندی‌ها همین دوچرخه‌سواری است.


لهستانی‌ها و غذاهای خانگی
لهستانی‌ها تنها 5 درصد از درآمد خانواده را به خوردن غذا در خارج از خانه اختصاص می‌دهند در حالی که این رقم در آمریکا 37 درصد است. غذای بیرون از منزل نه تنها سالم نیست بلکه به دلیل نمک و چربی فراوان، عامل اصلی اضافه وزن افراد محسوب می‌شود و لهستانی‌ها با داشتن این عادت غذایی به کنترل وزنشان کمک می‌کنند.


ژاپنی‌ها و استراحت نیم‌روز
حتی در ژاپن پر جنب‌ و جوش نیز مردم عادت دارند بعد از ظهر 20 دقیقه تا نیم ساعت بخوابند. در چاقی و لاغری ما دو هورمون نقش اساسی ایفا می‌کنند؛ لپتین که اشتها را کاهش می‌دهد و گرلین که آن را افزایش می‌دهد و هر چه کمتر بخوابیم، بدن گرلین بیشتر و لپتین کمتری ترشح می‌کند بنابراین احتمال افزایش وزن در ما بیشتر می‌شود.


تایلندی‌ها و غذاهای تند
غذاهای تایلندی از جمله پرادویه‌ترین غذاهای دنیا هستند. تایلندی‌ها علاقه وافری به مصرف غذاهای تند دارند و طبیعی است که این مسئله باعث افزایش سوخت‌ و ساز و کاهش وزنشان شود. علاوه بر این، مزه تند باعث می‌شود که فرد آهسته‌تر غذا بخورد و سریع‌تر سیر شود.


اندونزیایی‌ها و روزه‌داری
اندونزی کشوری مسلمان است و مردم آن یک ماه در سال را روزه می‌گیرند و در وعده سحری یا افطار مقداری آب همراه برنج و خورش می‌خورند. آن‌ها معتقدند که روزه گرفتن علاوه بر آثار مثبت روانی، باعث کاهش وزن و حفظ تناسب اندام و سلامت جسمی آن‌ها نیز خواهد شد. به همین دلیل در روزهای دیگری از سال (به غیر از ماه رمضان) نیز خود را مقید به روزه‌داری می‌کنند.

هندی‌ها و یوگا
یوگا جزو جدایی‌ناپذیر فرهنگ هند است. بررسی‌ها نشان داده‌اند میزان چربی بدن کسانی که یوگا کار می‌کنند به مراتب کمتر از سایر ورزشکاران است. دلایل این موضوع کاملاً روشن است؛ اول اینکه برای انجام یوگا باید معده‌تان پر نباشد، دوم اینکه برخی حرکت‌ها باعث تقویت ماهیچه‌ها و در عین حال افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و سوم اینکه ذهن در ورزش یوگا درگیر است و انرژی زیادی می‌سوزاند.


نروژی‌ها و پیاده‌روی خانوادگی
یکی از سنت‌های قدیمی نروژی‌ها پیاده‌روی‌های خانوادگی در تابستان و زمستان است. بررسی‌ها نشان داده‌اند روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی نه تنها برای تناسب اندام بلکه برای سلامت عمومی نیز مفید است.


آفریقایی‌ها و چای گیاهی
آفریقایی‌ها به جای چای یا قهوه شیرین شده با قند، یک فنجان چای گیاهی در روز می‌خورند.
این چای گیاهی که به «ریبوس» معروف است از گیاهی تهیه می‌شود که خود طعمی شیرین دارد.
البته مردم این کشور چای سبز را هم می‌پسندند و تحقیقات گوناگون این موضوع را به اثبات رسانده که این چای در کاهش وزن و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها نقش اساسی دارد.


مجارستانی‌ها و سرکه
مجارستانی‌ها خیار، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و کلم را در سرکه می‌ریزند و می‌خورند. به نظر می‌رسد اسید استیکی که ماده اصلی تشکیل‌دهنده سرکه است باعث کاهش فشار خون و کاهش اشتها می‌شود.


سوییسی‌ها و یک کاسه موسلی
«موسلی» غذایی حاوی جوی دو سر، میوه و گردو است و نه تنها برای سلامت بلکه برای رسیدن به تناسب اندام نیز مفید است. سوییسی‌ها این غذا را به عنوان صبحانه و عصرانه می‌خورند و فیبر موجود در این غذا به آن‌ها احساس سیری می‌دهد و به مرور باعث لاغریشان می‌شود.


مکزیکی‌ها و زمان وعده ناهار
مکزیکی‌ها ناهار را وعده اصلی خود می‌دانند و آن را بین ساعت 14 تا 16 میل می‌کنند و بعد از آن دیگر شام (آن هم به صورت مفصل و سنگین) نمی‌خورند. آن‌ها معتقدند که داشتن این عادت غذایی باعث تناسب اندامشان می‌شود.


برزیلی‌ها و مخلوط برنج و نخود سبز
برزیلی‌ها غذایی سنتی حاوی برنج و نخود سبز دارند که میزان چربی آن پایین و فیبرش بالاست و از آنجا که باعث ثبات قندخون‌شان می‌شود به کاهش وزن این مردم کمک می‌کند. مردم این کشور در هفته چند بار این غذا را می‌خورند و به نظر می‌رسد که فیبر فراوان آن، یکی از دلایل کاهش وزن این مردم باشد.

 

آیا کاهش وزن فشار خون را بهبود می دهد؟

مطالعات نشان داده اند که 1% کاهش وزن باعث کاهش 1 میلی لیتر جیوه فشارخون سیستولی و 2 میلی لیتر جیوه فشار خون دیاستولی می گردد.

چرا غذاهای فوری اضافه وزن می آورد

بدن انسان برای جذب چنين غذاهايی تکامل نيافته است

براساس تحقيقات تازه محتويات غذاهای آماده (fast food) به گونه ای است که مردم را به زياده روی در خوردن ترغيب می کند و خطر چاقی مفرط را افزايش می دهد.

کارشناسان "شورای تحقيقات پزشکی" بريتانيا دريافته اند که اکثر غذاهای آماده (مثل همبرگر و سيب زمينی سرخ شده) سرشار از کالری است به گونه ای که خوردن تنها مقدار کمی از آن، کالری مصرف شده توسط بدن را به شدت بالا می برد.

گزارش تلويزيونی خبرنگار بی بی سی درباره غذاهای آماده

پژوهشگران همچنين دريافتند که غذاهای "پرکالری" می تواند مردم را به خوردن مقدار بيشتری از آن ترغيب کند.

نتيجه اين تحقيقات در نشريه "اوبيسيتی ريويو" (Obesity Review) منتشر شده است.

يک وعده غذای آماده در مقايسه با ساير غذاها حاوی مقدار زيادی انرژی است. برای مثال ميزان کالری اين نوع غذا يک برابر و نيم بيش از يک وعده غذای سنتی بريتانيايی و دو برابر و نيم بيش از يک وعده غذای سنتی آفريقايی است.

پژوهشگران نتيجه گيری کردند که اتکای زياد به غذاهای آماده در رژيم غذايی، خطر افزايش وزن و چاقی مفرط را بالا می برد.

ضعف ذاتی

پروفسور اندرو پرنتيس از دانشگاه نظافت و پزشکی گرمسيری لندن که در اين تحقيق شرکت داشته است گفت: "همه ما دچار يک ضعف ذاتی در شناسايی غذاهای پرکالری هستيم. ما عادت داريم غذا را براساس اندازه آن بسنجيم، درحالی که ميزان کالری غذاهای آماده خيلی بيشتر از يک وعده غذای سالم با اندازه قابل مقايسه است."

به گفته وی سيستم هايی که اشتهای انسان را تنظيم می کند از سرآغاز پيدايش کشاورزی تاکنون، براساس غذاهای کم انرژی تکامل پيدا کرده است. اين غذاها را امروزه ساکنان نواحی روستايی در کشورهای درحال توسعه، جايی که چاقی پديده ای تقريبا ناشناخته است، مصرف می کنند.

وی گفت: "بدن ما هرگز برای جذب غذاهای پرکالری که در غرب مصرف می شود طراحی نشده است و همين به افزايش شديد چاقی کمک می کند."

پروفسور پرنتيس به خصوص نسبت به تبعات يک رژيم غذايی مملو از غذاهای آماده برای کودکان هشدار داد.

وی گفت: "کودکان هنوز هيچ يک از عادات اکتسابی خويشتن داری در برابر خوردن را، که برای لاغر ماندن در جوامع نوين ضروری است، در خود پرورش نداده اند."

گزينه های محدود

دکتر سوزان جب، از مرکز پژوهش های خوراک انسانی در بريتانيا گفت: "گزينه های مصرف کننده در اکثر مراکز عرضه مواد غذايی چنان محدود است که حتی امکان انتخاب ترکيبی از غذاها با کالری متوسط نيز وجود ندارد."

به گفته وی مردم بايد تنها مقداری از يک وعده غذای آماده را بخورند تا از مصرف مقدار زائد انرژی و چربی پرهيز شود.

وی گفت: "تحقيقات علمی بارها نشان داده است که برای حفظ وزن در حدی که سلامتی را تضمين کند، بايد غذاهای کم چرب تر، که شکر نيز به آنها افزوده نشده است، مصرف کنيم و به ورزش روی آوريم."

 

اشتراک برای
آپ دیت ودریافت آخرین خبرها