هشدار

JLIB_APPLICATION_ERROR_LIBRARY_NOT_LOADING

رژیم غذایی ضد التهاب ( Anti-inflammatory )

رژیم غذایی ضد التهاب   ( Anti-inflammatory )

رژیم غذایی ضد التهاب   ( Anti-inflammatory )

 بسیاری از رژیم های ضد التهاب براساس مصرف غلات کامل، حبوبات، مغزها، دانه ها، میوه ها و سبزی های تازه، ماهی ها و غذاهای دریایی، مرغ و بوقلمون تغذیه شده با مواد ارگانیک و تازه طراحی شده اند که به نظر می رسد در بهبودی التهاب نقش کمک کننده دارند.

در کنار همچنین غذاهایی که التهاب را تشدید میکنند از رژیم غذایی حذف میشوند ، این غذاها عبارتند از: غلات تصفیه شده، گندم، ذرت، لبنیات پرچرب، گوشت قرمز، کافئین، الکل، بادام زمینی، شکر، چربی های اشباع، و چربی های ترانس.

شالوده اصلی رژیم های ضد التهاب این است که درجات خفیف التهاب، پیش ساز و که ایجادکننده بسیاری از بیماری های مزمن هستند  را از بین برده و بدن به خودی خود بهبود می یابد.

خاستگاهرژیم  غذایی ضدالتهاب
دلیل ایجاد رژیم غذایی  ضدالتهاب به تاریخچه قدیمی افراد بر می گرددکه توسط غذاها، گیاهان دارویی، چای و سایرمواد طبیعی باعث ارتقای انرژی بدن می شدند..

در سال 1970، دانشمندان شروع به تحقیق در خصوص مکانیسم های فیزیولوژیکی تب، کاهش وزن و پاسخ فاز حاد به عفونت های حاد و مزمن شدند. نتایج نحقیقات منجر به تغییر نگرش در خصوص علل ایجاد کننده ی بیماری ها گردید. نتایج مطالعات هم چنین نشان دادند که پروتئین هایی که توسط ماکروفاژ و سایر سلول های ایمنی (و نه پاتوژن ها که در قدیم عقیده داشتند) تولید می شوند، عبت آسیب بافت ها و علایم بیماری در حیوانات بوده اند. بنابراین پزشکان شروع به جست و جو در خصوص درمان های طبیعی برای بیماری های مزمن شدند. سپس در دهه ی 1980، تحقیقات نشان دادند که پروتئین ها، که به آن ها سیتوکینین می گفتند و مواد شبه هورمونی که به نام پروستاگلاندین و لوکوتری ان ها بودند، دارای اثرات دو جانبه هستند. یعنی در شرایطی برای بدن سودمند بوده و یا در شرایطی دیگر برای بدن خطرناک هستند.

از این تحقیقات تئوری سیتوکینین در بیماری ها شکل گرفت؛ عقیده بر این بود که سیتوکین های تولید شده توسط سیستم ایمنی می توانند علایم، نشانه ها و آسیب بعد از بیماری های مزمن را ایجاد کنند. بعد از آن که اندازه گیری پروتئین واکنش دهنده C (CRP) ابداع شد.(یکی از شاخص های مهم  التهاب موجود درآزمایش خون ) ، از این شاخص برای تعیین ریسک بیماری های مزمن استفاده گردید.

هم چنان که نحقیقات اولیه نشان دادن که سطح بالای CRP به بیماری های قلبی منجر می شود، اختلاف نظرها در بین محققان نیز بیشتر شکل گرفت.در ابتدا دو نفر به نام های تیلت و فرانسیس جی آر در سال 1930، کشف کردند که CRP در سرم بیماران یکی از شاخص های نشان دهنده التهاب حاد بوده و با پلی ساکارید Cپنوموکوکوس واکنش می دهد.
امروزه اکثر پزشکان اعتقاد دارند که التهاب نقش مهمی در ایجاد بیماری های مزمن از قبیل بیماری های بیماری های قلبی عروقی، سندروم متابولیک، افزایش فشارخون، دیابت، هیپرلیپیدمی و التهاب ایجاد شده توسط بافت چربی جلوگیری کند.  

رژیم ضد التهاب

غذاهای ضد التهاب

 
   
 

میوه ها                                        میوه های تازه، انواع توت فرنگی ها، زغال اخته،توت سیاه و توت فرنگی

حبوبات و لوبیاها                             لوبیا چیتی، عدس، لوبیا قرمز، لوبیای سویا، نخود، لوبیای فاوا و لوبیای سیاه

مغزها، دانه ها                                گردو، بذرک، تخم کدو تنبل( خام و بدون نمک)

روغن ها                                      روغن کانولا، روغن زیتون خالص یا سبوس برنج، دانه انگور، روغن گردو و روغن پامچال

ماکیان                                        گوشت ماکیان تغذیه شده از منابع طبیعی، بدون نگهدارنده، سدیم، نیترات یا رنگ

محصولات سویا                             لوبیای سویا، توفو، تمپه، شیر سویا و موادی که از لوبیای سویا تهیه می شوند.

ادویه جات و گیاهان دارویی               به جای نمک، شکر و چربی اشباع استفاده می شوند.

غذای دریایی و ماهی                       شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد و ماهی قزل آلا.

سبزیجات تازه                               سبزیجات برگ سبز و رنگی

آب                                            شفاف و بدون مواد شیمیایی

غلات کامل                                  همیشه بهار، جو، بلغور، برنج، ارزن، جو دو سر، چاودار، دیلار و گندم کامل

غذای التهاب زا

 
   

لبنیات پرچرب                                خامه، کره، خامه ترش، شیر کامل

گوشت های فرایند شده                       انواع گوشت های آماده، هات داگ، سوسیس

گوشت قرمز                                   گوساله، گاو، خوک

غلات تصفیه شده                             نان سفید، برنج سفید، ماکارونی ( به جز ماکارونی تهیه شده از غله ی کامل )، غلات صبحانه غذاهای                                                 تهیه شده از آرد سفید از قبیل کیک، شیرینی جات، کراکرها، چوب شور، نان شیرینی گرد و مانند                                                     .حلقه، مافین

چربی های اشباع                              گوشت ها، لبنیات، تخم مرغ

شکر تصفیه شده و غذاهای غنی از شکر      انواع نوشیدنی ها، شیرینی جات، غلات صبحانه ی شیرین شده، آبنبات، شکر سفید و قهوه یی ، شکر                                                 استفاده شده در قنادی ها، شربت ذرت، فروکتوز ذرت

چربی های ترانس                             در گوشت ها، لبنیات، کیک ها، شیرینی جات، کراکرها، دسرها، نان، مارگارین، سیب زمینی سرخ .                                                 شده، چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت، ذرت بو داده، روغن های خانگی، سس های سالاد

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark