ویتامین دی نقش و عوارض کمبود آن

کمبود ویتامین دی در بدن

 ویتامین دی و نقش آن در بدن

مقدار زیادی از  ویتامین D  به طور طبیعی در بدن ساخته میشود از اینرو بسیباری آنرا  به عنوان ویتامین در نظر نگرفته و آنرا هورمون محسوب میکنند .
مقدار این ویتامین در مواد غذایی کم است قسمت عمده ای از نیاز بدن به وسیله  تاثیر   اشعه آفتاب  به روی پوست تامین میشود  . این ویتامین از کلسترول موجود  در بدن و تحت تاثیر اشعه آفتاب ( اشعه ماوراء بنفش )  ساخته میشود ، ساخت ویتامین دی در بدن مراحل مختلفی دارد ،  ابتدا در پوست تغییراتی در کلسترول ایجاد شده سپس به کبد رفته و  آخرین مرحله کامل  و فعال شدن این ویتامین در کلیه  ((  VIT.D3     انجام میگیرد . ویتامینD3  بیشترین فعالیت را نسبت به دیگر انواع  این ویتامین دارد .
با توجه به مراحل مختلف در تولید این ویتامین احتلال در هر مرجله میتواند باعث کمبود VIT.D در فرذ شود ، بیماریهای بسیاری مانندبیماریهای پوستی ، کبدی ، کلیوی میتوانند موجب کمبود ویتامین دی در بدن شوند .
چه افرادی در خطر کمبود ویتامین دی  ( VIT.D )  قرار دارند .
مهمترین مرحله تولید ویتامین D  تماس پوست با نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش است ، در فصلهای زمستان و پائیز که شدت نور آفتاب کاهش می یابد احتمال کمبود ویتامین  D  افزایش می یابد ، درمناطق ابری ،  اافرادی که مدتهای طولانی  در محیطهای بسته  به سر میبرند ، کسانی که  در اثر پوشش پوستشان در معرض اشعه آفتاب نیست  بیشترین  گروه در معرض کمبود ویتامین D هستند .
نقش ویتامین D  و  عوارض کمبود آن در بدن :
شناخته شده ترین تاثیر این ویتامین در استخوانسازی است که باعث  رسوب املاح همانندکلسیم و فسفر و دیگر املاح  در بدن شده و افزایش جذب این املاح را در روده نیز باعث میشود  ,در کمبود این ویتامین مقدار دفع کلیوی نیز افزایش می یابد، کمبود کلسیم  ,  و ویتامین دی از مهمترین علل بروز استئومالاسی ، پوکی استخوان ، پای پرانتزی، راشیتیسم،   تاخیر دندان در آوردن کودکان، تاخیر در نشستن و راه رفتن کودکان ، دردهای عضلانی و استخوانی ، فیبرومیالژیا، اوستئوآرتریت و همچنین اختلالات خلقی مانند “اختلال خلقی فصلی” و “سندرم خستگی مزمن” که در فصل های سرد شایعند مشکل زایمان به علت کوچک بودن لگن می شود   .
. از مهمترین نقشهای ویتامین D بیان ژن است و  در تقسیم سلولی نقش دارد ، تغییر در بیان ژن باعث بروز انواع سرطان میشود ، ارتباط بین کمبود ویتامین و یتامین و سرطان اثبات شده است.
باتوجه به آمار بالای کمبود ویتامین  D  در ایران ( حدود 80%  زنان ایرانی کمبود ویتامین دی دارند )  این  بدان معنا نیست که آقایان دچار کمبود ویتامین  D  نمیشوند هر دو جنس زن و مرد در خطر کمبود ویتامین D  فرار دارند ، با توجه به روش ساخت ویتامین دی که با قرار گرفتن پوست در معرض نور مستقیم آفتاب تولید میگردد ساکنین شهرهای که  دچار آلودگی هوا هستند یا ساکنین و شاغلینی که در آپارتمان به سر میبرند ، افرادی که در مناطق ابری  زندگی میکنند باید مراقبت . کنترل بیشتری  داشته باشند
- توصیه های رایج گذشته که  تمامی نیاز بدن را تامین نمیکرد (  توصیه گذشته : در کودکان 400IU  و بزرگسالان IU 600   بود  ) بر اساس تحقیقات جدید مصرف این ویتامین برای کودکان  و بزرگسالان حداقل باید IU 1000  افرادی که دچار بیماری های خاص  مانند مشکلات عضلانی و استخوانی هستند 2000IU  در روز نیاز به مصرف دارند .

توصیه های رایج مبنی بر اینکه مقدار کافی ویتامین D برای بچه ها ۴۰۰IU در روز و برای بزرگسالان ۶۰۰IU ، منسوخ شده است. مطابق تحقیقات جدید میزان مصرف روزانه ویتامین D برای بچه ها و بزرگسالان باید حداقل ۱۰۰۰IU در روز باشد و افراد دارای مشکلات عضلانی و اسکلتی باید روزانه ۲۰۰۰IU ویتامین D دریافت کنند.
مکملهای ویتامین دی در دوزهای توصیه شده معمولا عوارض خاصی ندارند و بسیار ارزان در اختیار فرد قرار میگیرند، فراموش نکنید در صورتیکه در معرض اشعه مستقیم آفتاب نباشید حتی مصرف یک لیتر شیر فقط حدود 10% از نیاز روزانه بدن شما را تامین خواهد کرد . در نتیجه تمام افراد باید سطوح ویتامین دی خود را اندازه گیری نموده تا در صورت کمبود مکمل های لازم را دریافت نمایند .

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark