هشدار

JLIB_APPLICATION_ERROR_LIBRARY_NOT_LOADING

گلایسمیک ایندکس چیست ؟

 

 

در قدرت چاق کنندگی مواد غذایی اندیکس گلایسمیک بسیار مهم است مواد غذایی به 3 دسته های گلایسمیک ، متوسط و لاو گلایسمیک تقسیم میشوند .

70 به بالا های گلایسمیک مانند :کرن فللکس ،همه غلات تجاری ،بلورها

56 تا 70 ماند برنج و ماکارونی

Gl یا Glycemic Index

میزان GI هر غذا تاثیر غذا را بر قند خون بدن نمایش می دهد، بنابراین خوردن غذاهایی یا GI بالا سبب بالا رفتن بیشتر قند خون نسبت به غذاهایی که GI پایین دارند، می شود بر اساس نظریه های قدیمی کربوهیدراتهای پیچیده نظیر برنج و نانهای کامل که آهسته جذب می شوند نسبت به کربوهیدراتهای خالص شده(refined) نظیر شیرینی ها و مربا قند خون را آهسته تر بالا می برند. فاکتورهای زیادی د ر GI موثراند و تنها فاکتورهای تاثیز گذار مرکب یا ساده بودن قند(طبیعی یا مصنوعی) نیست.   مقدار GI از یک تا   100 واحد اندازه گیری شده است GI گلوکز خالص برابر 100 واحد است مقادیر GI برخی غذاهای سر شار از کربوهیدرات اندازه گیری شده اند برای مثال GI 50 مشخص کننده غذایی است که اثر آن بر قند خون نصف اثر گلوکز خالص است.

ارتباط GI و کاهش وزن

GI اثر قابل ملاحظه ای بر سلامت افراد دارد در حال حاضر پزشکان و متخصصین تغذیه به بیماران دیابتی یا چاق روش بررسی GI رژیم غذایی را پیشنهاد می کنند. خوردن غذاهایی با GI پائین احساس سیری طولانی تری ایجاد کرده و سبب کاهش اشتها و کاهش وزن میگردد. افراد دیابتی می توانند بر اساس برنامه منظمی غذاهای مورد نیاز خود را بر اساس GI انتخاب کنند.

عامل GI کلید اصلی برای همه کاهش وزن ها نیست، اما وسیله خوبی برای کاهش وزن محسوب می شود .رژیم حاوی غذاهای با GI پائین رژیمی بسیار مناسب محسوب می شود.

GI در غذاهای مختلف

جدول زیر مقادیر GI انواع مواد غذایی را نشان میدهد در جدول سه محدوده مختلف برا ی GI در نظر گرفته شده است:

( 70<) GI بالا (70 55) GI متوسط (55>) GI پائین
برنج موز سیب و آب سیب
سیب زمینی برنج بسمتی زرد آلو
کدو حلوایی نان (سفید و قهوه ای) جو
خاگینه همراه با شیر بستنی لوبیای پخته و خشک
نوشیدنیهای ورزشکاران اب پرتقال لوبیای سفید، نخود، سویا، لوبیا
هندوانه آناناس و انبه ، عدس
بیسکویت و سوخاری طالبی گلابی
هویج نان پیتا هلو
زردک پیتزا ماکارونی
باقلای مازندرانی سیب زمنی تازه بادام زمینی
چوب شور چیپس سیب زمینی غلات صبحانه(جو،غذای حاوی دانه هامغز و میوه های خشک
سیب زمینی سرخ شده کشمش یا مویز نانهای حاوی مغزها (دانه ها) نانهای حاوی سبوس
نان چاودار گیلاس
سیب زمینی تازه گریب فروت
انگور
ماست
شیر
مرکبات
سیب زمینی شیرین
سالاد سبزیجات
ذرت
خرما
آب آناناس


تغذیه با GI پائین

شما با انتخاب غذاهای با GI پائین می توانید در کنترل قند خونتان قدم موثری بردارید.

-از برنج بسمتی (Basmati ) بجای برنج معمولی استفاده کنید.

- سیب زمینی های تازه ( جدید) نسبت به سیب زمینی های قدیمی تر از GI پائین تری برخوردارند سیب زمینی شیرین نیز دارای GI پائینی است.

- نانهای حاوی مقادیر زیاد سبوس دارای GI پائین تری نسبت به سایر انواع نان هاست.

- بیسکویت های حاوی سبوس دارای GI کمتری نسبت به سایر بیسکویت ها است.

- کیک های حاوی میوه ها و مغزها حاوی GI پائین تری هستند.

- میوه هایی که حاوی دانه های سخت هستند(مثل هلو)،سیب، مرکبات، دارای GI پائین تری نسبت به میوه های گرمسیری نظیر موز، طالبی، آناناس و غیره هستند.

منبع:

http://www.diabeticdietsecrets.com

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark