مادر و غذای خانواده ( میم مثل مادر)

 

غذای سالم خانواده

میم مثل مادر مثل مسئول سلامت خانواده
چه غذایی بپزم؟
این پرسشی است که اغلب خانم‌هایی که مسوول تغذیه اعضای خانواده هستند، از خود می‌پرسند و یا با بچه‌ها و اعضای خانواده در میان می‌گذارند.
غذایی که خوش‌مزه باشد، همه اعضای خانواده دوست داشته باشند، زود تهیه شود و مواد اولیه‌اش هم خیلی گران نباشد.
شاید همین مشخصات آنها را به این نتیجه می‌رساند که بهتر است از مغازه نزدیک خانه ساندویچ‌های خوش‌مزه بخریم و یا تلفن کنیم برایمان پیتزا بیاورند.
راستی، خانم‌های خوب که مسوولیت تغذیه خانواده را دارند، می‌توانند یک مشخصه دیگر را نیز به غذایی که می‌خواهند بخورند و به بچه‌‌ها و اعضای خانواده بدهند، اضافه کنند.
غذایی که خو‌ش‌مزه و برای سلامت مفید باشد، طول عمر را کاهش ندهد، دستگاه گوارش ما را به هم نریزد، رگ‌های قلب ما را به تدریج مسدود نکند و ...
اولین عامل خطری که سالیانه هفت میلیون مرگ را به جهان تحمیل می‌کند، افزایش فشارخون است.
افزایش فشارخون در افراد چاق سه برابر بیشتر رخ می‌دهد. ارتباط چاقی و افزایش فشارخون با تغذیه نامناسب، استفاده بیشتر از غذاهای چرب و سرخ شده و شور ثابت شده است.
بعد از فشار خون بالا، سیگار موجب پنج میلیون مرگ در سال می‌شود و پس از آن باز کلسترول بالا یک عامل تغذیه ای دیگر . ما با تغذیه صحیح می‌توانیم میزان کلسترول خون را تنظیم کنیم
بله، نکته مهم اینکه هشت عامل از 10 عامل خطر اصلی مرگ در جهان  مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی است. با این نگاه دقیق متوجه مسوولیت خودمان در سلامت خودمان می‌شوید.
خانم خانه چه در بیرون خانه کار کند یا در منزل به کار سخت خانه‌داری بسنده کند، باز مسوول سبد و سفره غذایی است. شاید وقتی بچه‌های نوجوان خانواده هوس خوردن پیتزا و یا سایر غذاهای بیرون از خانه را می‌کنند، مقاومت در برابر آنان سخت باشد. به طور معمول، پدر و مادر تسلیم می‌شوند چون خودشان هم این غذاها را دوست دارند ولی واقعا چند بار در هفته
 
 
 اغلب بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلب و عروق یا بیماری‌های غیرواگیر در سن بزرگسالی اتفاق می‌افتد. یک کودک 10 ساله می‌داند و باور دارد که افزایش فشارخون و مرض قند مخصوص آدم‌های پیر است. از نظر بچه‌های کوچک آدم 40 ساله دیگر پیر است و بیماری هم قصه‌ای است مربوط به پیری ولی پدری 40 ساله که دچار مشکل قلبی و عروقی شده است، ممکن است پدر و مادرش را مقصر بداند که چرا از دوران کودکی به او نگفته‌اند باید برای سلامت قلب و عروقش مراقب تغذیه خود باشد.
این تصویر می‌گوید بیماری‌هایی که در دوران بزرگسالی رخ می‌دهند، ریشه در تغذیه دوران جنینی، کودکی و نوجوانی دارند. بنابراین نگاه پیشگیرانه از بیماری‌های غیرواگیر باید از ابتدایی‌ترین لحظه حیات آغاز شود.
سالیانه 56 میلیون مرگ در جهان رخ می‌دهد. 60 درصد این مرگ‌ها به علت بیماری‌های غیرواگیر است، تغذیه صحیح، مراقبت از وزن و تحرک کافی می‌تواند از بخش عمده این مرگ‌ها پیشگیری کند.
شما که مسوول تغذیه افراد خانواده هستید باید بدانید که کودک ده ساله شما نیاز دارد که درباره همه مسایل از جمله تغذیه صحیح خانواده با او به گفتگو بنشینید. چه خوب است تمام اعضای خانواده با کمک هم برنامه غذایی مورد علاقه خود را تنظیم کنند و حداقل هر هفته جدول غذایی هفته آینده را بنویسند و به دیوار آشپزخانه بچسبانند که دیگر این سوال که امشب چه غذایی درست کنم در ذهن مادر تکرار نشود.
غذاهای سریع خانگی در فرهنگ تغذیه‌ای اغلب ملل جهان از جمله کشور ما وجود داشته است و اکنون نیز بسیاری از خانواده‌ها این غذا را تهیه می‌کنند. غذاهای حاضری به طور معمول وقت زیادی نمی‌گیرند مغذی و لذیذ هستند و اگر با کمی سلیقه و ابتکار همراه شوند در میان همه اعضای خانواده طرفدار پیدا خواهند کرد.
نویسنده :  خانم دکتر شیخ الاسلام

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark