سنين مدرسه و توصيه هاي کاربردي براي اصلاح رفتارهاي تغذيه اي نامطلوب در کودکان

رفتارهاي تغذيه اي نامطلوب در کودکان سنين مدرسه و توصيه هاي کاربردي براي اصلاح آن :

  • خودداري از خوردن گوشت : برخي از کودکان سنين مدرسه از خوردن گوشت امتناع مي ورزند در حالي که مصرف گوشت بعنوان منبع عمده پروتئين با کيفيت خوب ، آهن و روي حائز اهميت است . توصيه مي شود گوشت چرخ کرده در غذاهايي که مورد علاقه کودک است به او داده شود مثل ماکاروني و گوشت چرخ کرده ، کتلت ، همبرگر و کباب که در منزل تهيه مي شود و يا استفاده از گوشت چرخ کرده در املت ، سوپ و آش .
  • خودداري از مصرف شير و لبنيات : مصرف گروه شير و لبنيات در اين سنين براي رشد و استحکام دندان و استخوانها ضروري است . اگر دانش آموز علاقه اي به خوردن شير ندارد مي توان مقدار کمي پودر کاکائو ( در حد يک قاشق مرباخوري در يک ليوان شير ) به آن اضافه کرد . مقدار زياد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسيم شير جلوگيري مي کند . اضافه کردن کمي عسل به شير نيز ممکن است دانش آموز را به خوردن شير علاقمند کند . مي توان شير را به صورت غذاهايي مثل فرني و شيربرنج به کودکان داد . معمولاًمصرف يک ليوان شير در روز براي کودکان اين سنين کافي است و با گنجانيدن ساير مواد غذايي اين گروه مثل ماست ، پنير و کشک در وعده ناهار و شام و يا بستني در ميان وعده نياز کلسيم تأمين مي شود . افراط در خوردن شير نيز به اين دليل که جايگزين ساير غذاهاي اصلي مي شود ، کودک را در معرض خطر کمبودهاي تغذيه اي بخصوص کمبود آهن قرار مي دهد .
  • خودداري از مصرف سبزي ها : معمولاً کودکان در اين سنين تمايلي به مصرف سبزي هاي تازه همراه با غذا ندارند . بهتر است والدين سبزيجات خام مثل هويج ، گوجه فرنگي ، کاهو ، گل کلم و سبزيجات پخته مثل چغندر پخته ( لبو ) نخود فرنگي ، لوبيا سبز ، کدو حلوايي را بعنوان ميان وعده مثلاً در هنگام تماشاي تلويزيون به کودکان بدهند .
  • افراط در مصرف شکلات و شيريني : مصرف بي رويه شکلات و شيريني به اين دليل که موجب بي اشتهايي و سيري کاذب در کودکان مي شود و آنها را از مصرف غذاهاي اصلي بازمي دارد موجب اختلال رشد آنها خواهد شد . به والدين توصيه کنيد حداقل ، در منزل از نگهداشتن شکلات و شيريني خودداري کنند و به اين ترتيب ، دسترسي دائمي آنها را به اين نوع مواد کاهش دهند . از دادن شکلات و شيرينی بعنوان جایزه به کودکان خودداری کنند و با تنظيم يک برنامه منظم ، تعداد شکلات و شيريني که دانش آموز در طول روز مصرف مي کند را کنترل نمايند . براي جلوگيري از خراب شدن دندانها بايد به دانش آموزان آموزش داد که پس از خوردن مواد قندي و شيرين بويژه شکلاتها و آب نباتهايي که به سطح دندان مي چسبند ، دهان و دندانهاي خود را با آب و حتي الامکان مسواک شستشو دهند .
  • مصرف بي رويه تنقلات غذايي کم ارزش : متأسفانه برخي از تنقلات تجارتي مثل انواع پفک بطور بي رويه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف مي شود . نتايج بررسي کشوري سال ۱۳۷۷ توسط دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت نشان داده است که در حدود ۵۰ درصد کودکان ۱۲-۶ ماهه و در حدود ۹۰ درصد کودکان ۱ تا ۲ ساله هر روز پفک مصرف مي کنند . مصرف پفک بخصوص قبل از وعده هاي غذايي بدليل ايجاد سيري کاذب کودکان را از خودرن غذاهاي اصلي که بايد مواد مغذي مورد نياز رشد کودک تأمين کند باز مي دارد . از سوي ديگر نمک آن ذائقه کودک را به خوردن غذاهاي شور عادت مي دهد . مطالعات انجام شده رابطه بين مصرف نمک و افزايش فشار خون در دوران بزرگسالي را به اثبات رسانده است . مصرف بي رويه نوشابه نيز بويژه همراه با غذا علاوه بر سيري کاذب ، جذب مواد مغذي مانند کلسيم را مختل مي کند . به والدين توصيه کنيد کودکان را به مصرف تنقلات سنتي مثل نخودچي و کشمش ، گردو ، بادام ،پسته ، گندم برشته ، برنجک ، عدس برشته شده ، توت خشک ، انجير خشک و برگه ها تشويق کنيد و سر سفره بجاي نوشابه براي افراد خانواده از دوغ استفاده کنند .

* نکات ذيل را در تغذيه دانش آموزان بخاطر داشته باشيد :

  • بطور کلي در سنين مدرسه ، رشد کودک با سرعت کمتري ادامه دارد و عوامل ژنتيکي ، تغذيه خوب و محيط در سرعت رشد او مؤثر است . کمبودهاي تغذيه اي کودک را از رشد بالقوه اي که مي تواند داشته باشد بازمي دارد .
  • انرژي و مواد مغذي مورد نياز کودکان در اين سنين بستگي به اندازه بدن ، سرعت رشد و ميزان فعاليت آنها دارد . بنابراين يک الگوي غذايي يکسان براي دانش آموزان نمي توان تعيين کرد .
  • تشويق کودکان به ورزش موجب سوختن کالري دريافتي روزانه ، شادابي و جلوگيري از چاقي کودکان مي شود .
  • سرعت رشد کودکان روز به روز درحال تغيير است بنابراين دريافت روزانه آنها از نظر انرژي و مواد مغذي و بطور کلي مقدار غذاي مصرفي آنها روز به روز تغيير مي کند .
  • سوء تغذيه دراين دوران موجب کاهش سرعت رشد جسمي و توانمندي ذهني آنها مي شود .
  • در اين دروان ، اشتهاي کودک راهنماي خوبي براي دريافت انرژي و مواد مغذي مورد نياز است .
  • استرس ناشي ار رفتار اوليا و مربيان يا استرس هاي مربوط به امتحان مي تواند روي اشتهاي کودکان اثر بگذارد . اگر اين تأثير موقت باشد مشکلي ايجاد نمي کند . ولي ادامه بي اشتهايي کودک مي تواند مشکل آفرين باشد . در اينصورت بايد با شناسايي و رفع مشکل به کودک کمک شود . گاهي اوقات استرس موجب زيادخواري کودک مي شود . در مورد کودکان چاق اين مسئله مهم و قابل توجه است . آموزش مناسب و مشاوره با کودکان مي تواند تا حدودي مشکل آنان را کم کند .

گرد آوری :

جواد سبحانی

مشاور تغدیه و رژیم درمانی

تلفن : 6064720-6066529

  •  
  • به والدين بايد آموزش داده شود که با تأمين غذاهايي که داراي ارزش غذايي هستند و فراهم کردن محيط مناسب زمينه را براي رشد و توانمندي ذهني و جسمي کودکان آماده کنند و رفتارهاي غذايي درست را در آنها ايجاد کنند . کودکان رفتارهاي غذايي والدين را الگوي خود قرار مي دهند . بنابراين امتناع والدين از خوردن برخي از غذاها موجب مي شود که کودکان نيز آن غذاها را هر چند که داراي ارزش غذايي بالايي باشند ، نخورند .

 

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark