صفحه نخست

رژیم آنلاین

مقالات

بانک کالری

برترین ها

مدیا

درباره ما

اینفوگراف

جستجو در سایت

تلفن مشهد : 3606420 - 36051363          ♥‌ آیا من چاقم ؟‌ ♥          ♥‌ ثبت نام رژیم آنلاین‌ ♥          ♥‌ ادامه رژیم لاغری‌ و     لینک ما در پیام رسان سروش

بي اشتهايي عصبي

بي اشتهايي عصبي نوعي اختلال در غذا است كه در اثر ترس از چاقي تعبير غلط از ظاهر شخصي ( چاق به نظر آمدن در حالي كه شخص لاغر است ) به وجود مي آيد . بيمار ، مصرف مواد غذايي خود را بسيار محدود مي كند و با استفاده از روشهاي بي رويه چون ورزش شديد و مصرف مسهل ، سعي در پايين نگاه داشتن وزن خود مي دارد . در اين بيماري معمولاً ظاهر بيمار بيش از اندام لاغر است . برخي علايم اين بيماري عبارتند از : آمنوره ، كاهش فشار خون و ضربان قلب ، كم خوني ، كاهش غير طبيعي درجه حرارت بدن و اختلالات مغزي .

هدفها

1-    تشويق بيمار براي افزايش وزن به طور آرام و تدريجي (در حدود kg  1-5/0 در هفته ) به منظور رسيدن به وزن سلامت .

2-    آموزش بيمار جهت حفظ وزن سلامت بدون استفاده از روشهاي غير طبيعي .

3-    تغيير رفتارهاي غذايي به صورت تدريجي و مرحله به مرحله تا زمان مصرف غذا به طور طبيعي

4-    تفكيك عادات غذايي از احساسات و حالات رواني .

5-    ايجاد تغذيه سالم و ممانعت از مجبور كردن بيمار به غذا خوردن .

6-    آموزش و تقويت مهارتهاي لازم براي مقابله با استرس در بيمار .

كفايت تغذيه اي

در ابتداي درمان ، رژيم غذايي حاوي مواد غذايي به مقدار كافي نيست و در طول اين دوره مصرف يك مكمل ويتامين و املاح توصيه مي شود . به طور معمول ، در اين بيماران احتمال كمبود ويتامين B6  و ريبوفلاوين بيش از ساير ويتامين ها است . با افزايش انرژي و پروتئين و مصرف كافي غذا بتدريج كفايت تغذيه اي افزايش مي يابد .

 

 

 

 

 

ارزيابي تغذيه اي

گرد آوري اطلاعات زير در اين بيماران ضروري است .

 

تن سنجي

بيوشيميايي

باليني

Ht

Wt

IBW/HBW

تاريخچه تغيرات وزن

Glu ,k+ ,Na+ ,Cl-

Hgb , Hct

Serum Fe

Chol , TG

Total body Nitrogen

Alb, prealbumin

لوكوپني

فشار خون

ادم

سوء استفاده از داروهاي مدر و ملين

قطع قاعدگي (آمنوره )

موي سر نرم و ظريف

مشخصات رژيم غذايي

1-    براي كساني كه كاهش وزن شديد دارند ، رژيم غذاي مي تواند از حدود 800 كيلو كالري (يا حدود 400-300 كيلو كالري بالاتر از مقدار مصرف بيمار ) شروع شود و بتدريج افزايش يابد ( تا به بيش از 3000 كيلوكالري در روز برسد ).

2-    سهم مواد مغذي در تامين انرژي به اين ترتيب است : 55-50 % از كربوهيدرات ، 20-15 %  از پروتئين (يا g.kg  9/0- 8/0 ) و 30-25 % از چربي .

3-    زژيم كم سديم مي تواند در پيشگيري از احتباس آب موثر باشد

4-    از مصرف كافئين به دليل اثر ديورتيك و تحريكي آن خوداري شود .

5-    مواد غذايي بايد در تعداد دفعات بيشتر و حجم كمتر مصرف شود .

6-    احتمال نياز به مكمل هاي ويتامين و املاح وجود دارد .

نمونه رژيم غذايي در بي اشتهايي عصبي

اين رژيم غذايي حاوي 1643 كيلو كالري انرژي ، 181 گرم كربو هيدرات ، 5/66 گرم پروتئين و 71 گرم چربي است .

صبحانه

ميان وعده

ناهار

ميان وعده

شام

پيش از خواب

نان 2 برش

مارگارين 2 ق. مربا 1 ق. غ.

شير 2 % چربي 1 ل

چاي 1 ل

شكر 1 ق.م.

ميوه 1 عدد كيك ساده اسفنجي 1 برش

چلو كباب :

برنج پخته 10 ق. غ.

كباب ديگي 60 گرم

ماست كم چربي 2/1 ل

نان 1 برش پنير 15 گرم

گردو 2 عدد

چاي 1 ل

شكر 1 ق. م.

ساندويچ مرغ ، نان 2 برش

سينه مرغ 60 گرم

مايونز 2 ق. م.

خيارشور 2 عدد متوسط

سالاد 1 كاسه سالادي

روغن زيتون 1 ق. غ.

سركه يا آبليمو به دلخواه

ميوه 1 عدد

 

ملاحظاتي در زمينه داروهاي معمول

1-    د رصورت مصرف مهار كننده هاي منوآمين اكسيداز كه به عنوان داروهاي ضد افسردگي تجويز مي شوند ، احتياج به محدوديت تيرامين در رژيم غذايي خواهد بود . مواد غذايي غير مجاز در ژريم محدود از تيرامين عبارتند از :پنير كهنه ،ماهي دودي ،جگر ،موز، باقلا ، عصاره گوشت ، مخمر آبجو ،ترشي كلم . مواد غذايي كه بايد در مقادير كم مصرف شوند ، عبارتند از : سس سويا ،شكلات ،بادام زميني ،ماست ، خامه غير پاستوريزه و تمشك .

2-    ساير داروهاي ضد افسردگي عوارض دارند كه بايد هنگام درمان در نظر گرفته شوند (مانند افرايش وزن ) .

چند تذكر مهم

1-    بيمار بايد 1 تا 5/1 ساعت بعد از صرف غذا استراحت كند تا دچار حالت تهوع و استفراغ نشود .

2-    براي مصرف غذا درحدود 1 ساعت وقت گذاشته شود .

3-    هنگام صرف غذا ، بيمار بايد تحت نظر باشد تا غذا را دور نريزد .

 

.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اشتراک برای
آپ دیت ودریافت آخرین خبرها

apelle

 20% تخفیف ثبت نام اینترنتی     

 هر هفته یک برنامه غذایی

ویدئوهای رایگان آموزشی

هم استانی‌های عزیز میتوانید اینترنتی ثبت نام کنید حضوری مشاوره بگیرید

 کلاسهای آموزش تغذیه صحیح (رایگان )

 

ثبت نام و شروع لاغر شدن