• Home
  • رژیم درمانی بیماریها
  • قلب
  • عوامل خطر دیگری که در بیماری قلب و عروق مؤثر است

عوامل خطر دیگری که در بیماری قلب و عروق مؤثر است

عوامل خطر دیگری که در بیماری قلب و عروق مؤثر است

رژیم غدایی
با وجود این که کلسترول بالای خون به تنهایی نقش مهمی در ایجاد بیماری قلب و عروق دارد عوامل خطر دیگری نیز در این مسأله مؤثر هستند. وقتی شما دو یا چند عامل از این عوامل را داشته باشید، میزان خطر به شدت افزایش می یابد برای مثال اگر سطح کلسترول خون شما بالای 240 باشد و به فشار خون نیز مبتلا باشید احتمال خطر بیماری قلبی برای شما 6 برابر می شود و اگر علاوه بر این دو سیگاری نیز باشید احتمال خطر می تواند به بیش از 20 برابر برسد.
در اینجا فهرستی از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری قلب و عروق (علاوه بر کلسترول بالا) وجود دارد:
-    فشار خون بالا
-    دیابت
-    چاقی مفرط (بیش از 30% بالای وزن مطلوب)
-    سیگار کشیدن (استعمال مداوم بیش از 1 سیگار در روز)
-    زمینه ارثی بیماری قلب و عروق (حمله قلبی مشخص یا مرگ ناگهانی پیش از 55 سالگی در والدین، برادر یا خواهر)
-    بسته شدن سرخرگ های مغز یا نقاط دیگر بدن
-    رژیم پر چب
-    کم تحرکی
-    استرس
-    مصرف الکل
-    بالا رفتن سن
-    جنسیت مذکر – میزان بیماری قلب و عروق در دوران میانسالی 3 تا 4 برابر در مردان بیشتر از زنان و در کهنسالی بیش از دو برابر زنان می باشد. بنابراین اگر یک مرد، تنها یکی از عوامل خطر دیگر را علاوه بر کلسترول بالا داشته باشد در معرض خطر بالا محسوب می شود در صورتی که یک زن، تنها وقتی دو تا از عوامل خطر دیگر را علاوه بر کلسترول بالا داشته باشد در معرض خطر بالا قرار می گیرد.
-    تصحیح رژیم غذایی می تواند اثر عوامل مختلف را کاهش دهد که از طریق کاهش کلسترول خون، کنترل وزن و کاهش فشار خون انجام می گیرد. کاهش کلسترول از اهمیت خاصی برخوردار است.

آماده برای حرکت
چند راهنمایی ساده برای شروع در اینجا آورده شده است. این تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کاهش مقدار کلسترول خون کمک کند.
الف) مواردی که باید در رژیم غذایی کاهش یابد:
-    غذاهای سرخ شده: به جای آن از کباب شده استفاده کنید.
-    چربی های اضافی: را از غذاها و خوراک های گوشتی حذف کنید.
-    پنیر پرچرب: از انواع کم چربی استفاده کنید.
-    خامه: سعی کنید به جای آن از ماست کم چربی استفاده کنید.
-    شیر پرچرب: به جای آن از شیر پاستوریزه 5/2 درصد چربی استفاده کنید.
-    غذاهای چرب: مانند کلوچه ها، پای ها، کیک ها و شیرینی ها.
-    گوشت های چرب: از قسمت های کم چرب استفاده کنید. تمام چربی های قابل رؤیت را جدا کنید و از مرغ و ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده کنید.
ب) مواردی که باید در برنامه غذایی خود افزایش دهید:
-    غذاهای گیاهی (سبزیجات، حبوبات و بقولات مانند انواع لوبیا و عدس و غیره)
-    غذاهای تهیه شده از غلات، غلات صبحانه، ماکارونی، برنج، نان.
-    میوه ها
آنچه مسلم است هیچ یک از مواد غذایی به خودی خود مضر نمی باشند بلکه ترکیب غلط آنها در یک رژیم غذایی نامناسب است که مشکل آفرینی می کند.

چه تغییرات دیگری باید انجام گیرد؟
علاوه بر این که یک رژیم خوب می تواند نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی داشته باشد، موارد دیگری را نیز باید رعایت کرد. پس برای این که یک قلب سالم داشته باشید:
-    سیگار را ترک کنید.
-    وزنتان را در محدوده مطلوب نگه دارید. لاغر شوید
-    استرس نداشته باشید.
-    به طور مرتب ورزش کنید.
خوردن متعادل و انتخاب مواد غذایی متنوع کلید اصلی سلامت شماست.
تغذیه درست راهی به سوی تندرستی است.
مأخذ: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور - گروه تغذیه انسانی

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark