رژیم غذایی در اختلالات جنسي

نقش تغذيه در اختلالات جنسي

 تحقيقات نشان داده است که۲۰ درصد جمعيت جهان دچار اختلالات جنسي است.بسياري از اختلالات جنسي مانند فقدان ميل جنسي،ناتواني جنسي،ناباروري و ديگر مسايل ريشه در عدم تعادل مواد شيميايي و هورمون‌ها در بدن دارد.


 يکي از عواملي که بر تمايلات جنسي اثر مي‌گذارد رژيم غذايي است.رژيم غذايي نامناسب مي‌تواند باعث کاهش ميل جنسي شده و هر چه فرد غذاي مقوي ‌تري مصرف کند،توانايي او در رابطه زناشويي بيشتر مي‌شود.يک رژيم مديترانه‌اي که شامل غلات،ميوه‌جات،سبزيجات،گردو و روغن زيتون است و همچنين مصرف مقادير کم شکر،غلات بدون سبوس و غذاهاي آماده مي‌تواند قواي جنسي را افزايش دهد.
عملکرد جنسي توسط غدد درون ‌ريز کنترل مي‌شود.اين غدد هورمون‌هاي خاصي ترشح مي‌کنند.براي اينکه اين غدد بتوانند درست عمل کنند،نياز به مواد مغذي خاصي دارند.يکي از مهم‌ترين غددي که در توليد مثل نقش دارد،غده هيپوفيز است.نقصان در ترشح اين غده مي‌تواند منجر به نقص در اندام‌هاي تناسلي،يائسگي زوردرس در زنان و ناتواني جنسي در مردان شود.از غدد ديگر غده فوق کليه است که مقدار کم اما مهم از هورمون‌هاي جنسي را توليد مي‌کند و فرسودگي آن مي‌تواند به ناتواني جنسي يا عدم ميل جنسي منجر شود.
غده هيپوفيز براي عملکرد خود به ويتامين‌هاي گروه B،اسيد پانتوتنيک، ويتامين E و روي نياز دارد. غده فوق کليه نيز به ويتامين‌هايA، B، E، C و اسيدهاي چرب اشباع نشده نياز دارد.

* ويتامين‌ها؛ مواد غذايي حياتي
ويتامينA از ويتامين‌هاي محلول درچربي است که نقش اساسي در توليد مثل ايفا مي‌کند.اين ويتامين در سيب زميني شيرين،هويج،کلم پيچ،شلغم،اسفناج،بروکلي،کاهو،فلفل قرمز و انبه يافت مي‌شود.از ويتامين‌هاي گروه B تيامين(B۱)، ريبوفلاوين (B۲) ونياسين (B۳) براي ميل جنسي طبيعي، لازم است البته ويتامين‌هاي B۵، B۶، B۱۲ نيز براي کاهش استرس و تنظيم سطح هورمون‌هاي بدن لازم‌اند. ويتامين B۳(نياسين) باعث اتساع عروق شده و گردش خون را بهبود مي‌بخشد.اين ويتامين همچنين باعث ساخته شدن هورمون‌هاي جنسي مي‌شود.ويتامين B۶از افزايش ميزان پرولاکتين که خود باعث کاهش ميل جنسي مي‌شود،جلوگيري مي‌کند.پس به طور کلي ويتامين‌هاي گروه B جهت سلامت توليد مثل لازم‌اند.منابع سرشار از ويتامين‌هاي گروه B عبارتند از غلات سبوس دار،تخم مرغ،حبوبات (نخود و لوبياو...)، محصولات سويا،ماهي سالمون و ديگر ماهي‌هاي آزاد، انواع مغزها به صورت خام، کلم بروکلي،گوشت کم چرب و موز.موز داراي آنزيم بروملين است که در افزايش ميل جنسي مردان موثر است.همچنين سرشار از پتاسيم و ويتامين‌هاي گروه B است.بايد توجه داشت که مصرف نوشيدني‌هاي الکلي باعث از بين رفتن ويتامين‌هاي گروه B مي‌گردد.
ويتامين Cجهت عملکرد سالم غدد جنسي لازم است.همچنين اسپرم‌ها را در برابر اثر راديکال‌هاي آزاد که باعث چسبيدن و عدم تحرک آنها مي‌شود،محافظت مي‌کند.منابع سرشار از اين ويتامين مرکبات،توت‌فرنگي،کيوي،هلو،انبه،گوجه فرنگي و سبزي‌ها برگ تيره است.ويتامين Eبه توليد هورمون‌هاي جنسي کمک کرده و گردش آنها را بهتر مي‌کند.ويتامينE در مغزها،حبوبات، غلات سبوس‌دار، ميوه‌ها و سبزي‌ها يافت مي‌شود.

بررسی علل قرمزی پوست

جراحی های لاغری وکاهش وزن

تغذیه پس از ورزش
 

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark