رژیم اتکینز ( Atkins diet )

رژیم اتکینز


تعریف رژیم اتکینز ( Atkins diet )

این مطلب فقط جهت آگاهی شما درج شده است لطفا آنرا اجرا نفرمایید.
این رژیم بر اساس نام ابداع کننده ی آن رابرت اتکینز نام گذاری شده و پایه آن بر اساس محدودیت کربوهیدرات رژیمی و تاکید بر مصرف پروتئین و چربی همراه با ویتامین ها و املاح معدنی (به صورت مکمل) است.
رژیم اتکینز یکی از رایجترین ترین رژیم های لاغری  در ایالات متحده آمریکا است.

در ابتدا آن را "انقلاب کم کربوهیدرات" می نامیدند و به افراد توصیه می شد که غذاهای کم کربوهیدرات را در هنگام خرید یا در رستوران ها انتخاب کنند.  ابداع کننده ی آن، که همان رابرت اتکینز است در سال 2003 فوت کرد.
خاستگاه رژیم لاغری اتکینز
دکتر اتکینز رژِیم غذایی خود را بر مبنای فرضیه ای بنیان نهاد که می گوید محدود کردن دریافت کربوهیدرات (قندها و نشاسته ها)، باعث بهبود وضعیت سلامتی فرد و کمک به کنترل وزن می شود. در واقع علت بیان این مساله آن است که دریافت زیاد کربوهیدرات ریسک اضافه وزن و بیماری های مزمن از قبیل دیابت را زیاد می کند.
توصیف رژیم اتکینز
در این رژیم دکتر اتکینز توصیه کرده که روزانه باید حداقل 8 اونس آب نوشیده شود تا از بروز یبوست و دهیدراتاسیون جلوگیری گردد. وی هم چنین توصیه کرده که فرد یک مکمل مولتی ویتامین نیز به صورت روزانه دریافت کند. علاوه بر موارد فوق، برای کاهش سریع تر وزن، انجام تمرینات ورزشی روزانه نیز توصیه شده است. رژیم دکتر اتکینز از چهار فاز تشکیل شده است تا به وسیله ی آن فرد بتواند به وزن ایده آل خود برسد.
فاز های رژیم اتکینز

فاز القا - حداقل دو هفته
بیش از 20 گرم کربوهیدرات در روز نباید مصرف شود.
مقادیر دلخواه پروتئین از قبیل گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و چربی های سالم را می توان مصرف کرد.
مواد حاوی چربی از قبیل مایونز، خامه و کره به میزان دلخواه استفاده شود.
کاهش وزن در طی این فاز می تواند محسوس باشد.
تداوم کاهش وزن – بعد از دو هفته شروع می شود.
مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات، که غنی از مواد مغذی هستند را به آرامی وارد رژیم غذایی کنید (انواع لوبیاهای سبز، اجیل برزیلی، آواکادو، انواع توت ها و غلات کامل)
در هفته ی اول روزی 25 گرم کربوهیدرات مصرف کنید
در هفته دوم روزی 30 گرم کربوهیدرات مجاز است.
افزایش 5 گرم کربوهیدرات در هفته تا زمانی که کاهش وزن انجام می شود را ادامه داده و سپس در حد هفته آخر نگه دارید.
پیش نگهداری – وقتی 10 الی 5 پوند وزن کم شد آغاز می شود.
به آرامی دریافت کربوهیدرات را به 10 گرم در هفته افزایش دهید و این کار را تا زمانی که دیگر وزن کم نکردید ،ادامه دهید. سپس مقدمقدار کربوهیدرات تا در هفته آخر نگه دارید.
کاهش وزن را در حد کم تر از یک پوند در هفته حفظ کنید.
نگهداری وزن برای طول عمر – یک ماه بعد از آن که به مقدار مطلوب کاهش وزن رسیدید شروع کنید.
می توانید روزانه 90 -120 گرم کربوهیدرات مصرف کنید(بسته به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی).
رسیدن به وزن ایده آل در حالتی که دریافت کربوهدیرات در سطح دریافتی مرحله 3 باشد، امکان پذیر است.


فاز القا
حتماً لازم نیست که فاز القاء اجرا شود؛ اما انجام آن باعث جهش در کاهش وزن افرادی می شود که کربوهیدرات مصرفی خود را به طور کامل قطع می کنند. طبق گفته ی دکتر اتکینز وقتی این فاز شروع شد، فرد احساس شادابی زیادی می کند؛ چون کربوهیدرات باعث ایجاد نوسانات در قند خون شده که منجر به خستگی و سایر علایم می شود. علاوه بر آن فرد رژیم گیرنده در این فاز متوجه سوختن دخایر چربی بدن خود شده و سیستم ایمنی وی نیز تقویت می گردد.
این مطلب فقط جهت آگاهی شما درج شده است لطفا آنرا اجرا نفرمایید.

هفته آینده ادامه دارد ......

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark