هشدار

JLIB_APPLICATION_ERROR_LIBRARY_NOT_LOADING

نقش کولین در تغذیه و سلامتی بدن چیست

ویتاامین کولین

کولین (Choline)

کولین یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و از آنجایی که بدن مقدارکمی کولین می سازد، نمی توان آن را در دسته بندی ویتامین ها قرار داد. اما مقدار ساخته شده توسط بدن کافی نیست و بنابراین مقدار مورد نیاز بدن باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.

در دسته بندی کولین در گروه ویتامین های گروه B قرار می گیرد؛ چون یک ترکیب محلول در آب بوده و عملکرد آن تا حدودی شبیه این ویتامین ها است.

هدف از مصرف کولین

کولین عملکردهای مختلفی را در بدن بر عهده دارد. این ترکیب در ساختمان های حاوی چربی غشای سلولی یافت می شود و برای تشکیل مواد شیمیایی خاصی مورد نیاز است تا بتواند سایر مولکول ها را فعال کند .

کولین هم چنین برای تشکیل استیل کولین ضروری است. استیل کولین نوعی انتقال دهنده عصبی است که دستور مغز را ا از اعصاب به عضلات منتقل می کند. این ترکیب هم چنین برای حافظه و یادگیری مغز نیز اهمیت بسیار دارد. همچنین کولین همانند دیگر ویتامینهای گروه B در مسیرهای متابولیکی تجزیه ی هموسیستئین و دفع آن از بدن نقش ویژه ای بر عهده دارد. ( هموسیستئین یکی از اسید های آمینه موجود در گردش خون است.هنگامی که هموسیستئین خون افزایش یابد باعث آسیب به رگهای خونی شده و احتمال تشکیل لخته در عروق افزایش میابد .)

در مطالعات انجام شده مشخص شده سطح بالای هموسیستئین بدن باعث بیماری های قلبی عروقی از قبیل حملات قلبی و اختلالات عروق خونی می شود. امروزه مطالعات زیادی در خصوص تاثیر کولین بر بیماری آلزایمر نیز در دست انجام است و تاثیر آن بر آلزایمر تقریبا به اثبات رسیده است .

تاریخچه تحقیقات درباره کولین

کولین به اندازه ی سایر ریز مغذی ها کانون توجه نبوده است؛ تا این که در سال 1998 بورد غذا و تغذیه ی انستیتو پزشکی امریکا آن را به عنوان یک ماده مغذی ضروری تعریف کرد و برای کولین راهنماهای تغذیه ای معین نموده و مقادیر زیر را در گروه های مختلف سنی مشخص نمود :

کولین

سن                                                           دریافت کافی(mg)                               حداکثر مقدار قابل تحمل(mg)

 
   

نوزادان 6-0 ماهه                                                       125                                                                        هنوز معین نشده

کودکان 12-7 ماهه                                               150                                                                             هنوز معین نشده

کودکان 3-1 ساله                                                    200                                                                                     1000

کودکان 8-4 ساله                                                       250                                                                                    1000

کودکان 9-13 ساله                                                 375                                                                                       2000

پسران 18-4 ساله                                                           550                                                                                       3000

دختران 18-14 ساله                                                     400                                                                                      3000

مردان بیش از 19 سال                                                   550                                                                                       3500

زنان بیش از 19 سال                                                  425                                                                                         3500

زنان باردار                                                                   450                                                                                          3500

زنان شیرده                                                               550                                                                                         3500

مقادیر کولین در مواد غذایی :

کولین                                                                                    مقدار کولین (mg)

 
   

جگر گوساله، سرخ شده، 3 اونس                                                          355

جوانه ی گندم، یک لیوان                                                                                 172

تخم مرغ، یک عدد بزرگ                                                                           126

ماهی کاد، پخته شده، 3 اونس                                                                             71

کلم بروکسل، پخته شده، 2 لیوان                                                                                           63

بروکلی، پخته شده، یک لیوان                                                                                 62

کره ی بادام زمینی، 2 قاشق غذاخوری                                                                 20

شکلات شیری، 5/1 اونس                                                                                 20

نیاز های طبیعی بدن به کولین

انیستیتو پزشکی امریکا مقادیری را تحت عنوان دریافت مرجع رژیمی برای ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی ها ضروری تعین کرده است. DRI از سه دسته عدد تشکیل شده است: (1) مقادیر توصیه شده ی رژیمی که نشان دهنده ی مقدار متوسط روزانه ی ماده مغذی مورد نیاز است تا نیاز 98-97% جمعیت تامین شود. (2) دریافت کافی مقداری تخمینی برای دریافت مواد مغذی که هنوز RDA آنها معین نشده است. (3) حداکثر مقدار قابل تحمل حداکثر مقدار متوسط دریافت روزانه است که عوارض جانبی برای فرد نداشته باشد.

DRI برای کودکان، مردان بزرگسال، زنان بزرگسال، زنان باردار و شیرده معین شده است. انستیتو پزشکی امریکا تاکنون مقداری برای کولین معین نکرده، چون در این خصوص تحقیقات کافی صورت نگرفته است. اما در عوض برای تمام گروه های سنی و جنسی اطلاعات مربوط به دریافت کافی در دسترس است. این مقادیر نشان دهنده ی سطحی از دریافت است که از ایجاد اختلالی به نام کبد چرب جلوگیری کند؛ اما ممکن است مقدار مورد نیاز برای سلامتی مطلوب نباشد. واحد اندازه گیری مقدار مورد نیاز کولین میلی گرم (mg) است. این مقادیر در جدول 1 آورده شده اند.

منابع غذایی کولین

تحقیقات نشان داده اند که بدن فقط قادر است 10 -20% کولین مورد نیااز خود را بسازد. بقیه ی این مقدار باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. منابع غذایی غنی از کولین عبارتند از: جگر گوساله، زرده ی تخم مرغ، بادام زمینی و لوبیای سویا. قسمت اعظم کولین موجود در غذاها به شکل فسفاتیدیل کولین است که به آن لستین نیز می گویند. نسبت به سایر مواد مغذی هنوز اطلاعات کافی در خصوص مقدار کولین موجود در سایر غذاها در دسترس نیست. قسمت اعظم مردم از طریق رژیم غذایی صحیح می توانند نیاز خود به کولین را تامین کنند.

مکمل های رژیمی کولین به انواع کلریدکولین و بی تارتارات کولین هستند. هم چنین در مکمل های رژیمی، کولین به شکل لستین نیز بفروش می رسدکه قسمت اعظم آن از لوبیای سویا تامین می شود. مقدار کولین آزاد موجود در مکمل ها خیلی کمتر از سایر انواع آن از قبیل کلراید و بی تارتارت است. در بعضی از مکمل های غذایی کودکان نیز کولین موجود است.

موارد احتیاط

کمبود متوسط کولین با افزایش سطح هموسیستئین خون مرتبط است.مقادیر بالای این مولکول باعث افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی می ش ود. از طرف دیگر کمبود شدید کولین باعث ایجاد اختلالی به نام کبد چرب می شود. در این حالت چربی در سلول های کبدی تجمع می یابد و نمی تواند بسته بندی شده و در بدن منتقل گردد. در نتیجه چربی های خون، که عمدتاً تری گلیسرید است، افزایش یافته و خطر بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی زیاد می شود. کمبود کولین در زنان باردار باعث ایجاد اثرات منفی بر تکامل مغز جنین شده و ممکن است در یادگیری، حافظه و تمرکز کودک در سال های بعدی زندگی تاثیر بگذارد.

مقادیر خیلی زیاد کولین (10 گرم یا بیشتر) باعث ایجاد حالاتی از قبیل تهوع و تعریق زیاد می شود. با این حال مهمترین علامت دریافت زیاد کولین بوی نامطبوع ماهی است که در اثر تجزیه کولین و دفع محصولات ناشی از آن از پوست، ادرار و تنفس ایجاد می شود. دریافت مقادیر زیاد کولین از طریق مکملهای رژیمی تاثیری بر عملکرد فیزیکی و ذهنی نداشته و تاثیر خاصی بر سلامت فرد نمی گذارد.

تداخلات

متوتروکسات که برای درمان سرطان، درماتوز راجعه (پسوریازیس) و آرتریت روماتوئید کاربرد دارد، باعث کمبود کولین در حیوانات آزمایشگاهی شده است. افرادی که از این دارد استفاده می کنند باید از لحاظ اثرات جانبی آن با پزشک خود مشورت کنند.

کولین در بسیاری از واکنش های متابولیکی که ویتامین های گروه B شرکت می کنند دخیل است و بنابراین کمبود و یا زیادی بعضی از این ویتامین ها می تواند بر متابولیسم کولین تاثیر بگذارد.

عوارض

تاکنون عوارض خاصی در نتیجه ی مصرف مقادیر مساوی یا بیشتر از AI دیده نشده است. مصرف مقادیر خیلی بیشتر از UL نیز اثرات جانبی منفی بر فرد نگذاشته و قابل تحمل خواهد بود (البته تاثیر مثبتی نیز در نتیجه ی مصرف این مقادیر دیده نشده است).

ملاحظات والدین

مطالعات حیوانی نشان داده انی که کولین نقش محرک در تکامل مغز جنین دارد و استفاده از مکمل های کولین بعد از تولد می تواند عوارض ناشی از سندرم جنین را تخفیف دهد. در بعضی از مکمل های رژیمی تبلیغ شده که کولین ترکیب معجزه آسای مغز است. زنان باردار یا شیرده باید روزانه از منابع غذایی غنی از کولین استفاده نمایند؛ اما نباید ادعاهای مبنی بر افزایش هوش نوزاد را باور کنند. تا سال 2007 مطالعات انجام گرفته بیشت-ر روی موشها بوده و تاثیر کولین بر یادگیری و هوش توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اما هنوز باید مطالعات زیادی صورت گیرد تا تاثیر کولین بر تکامل مغز کودکان معین شود.

مقابله با ویار غذاییرابطه ویتامین ای و لاغر شدن

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بیشترین بازدید

آخرین مقالات

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark