کربوهیدرات

کربوهیدرات
کربوهیدرات یکی از مهمترین مواد غذایی برای عملیات ورزشی و قهرمانی است کربوهیدرات نقش عمده ای در تأمین قدرت و انرژی بدن و مغز دارد بدن نمی تواند کربوهیدرات کافی را به تنهایی تأمین کند، لذا لازم است از طریق غذا تأمین شود. ورزش کردن با مقادیر اندک کربوهیدرات، منجر به خستگی می شود کربوهیدرات ها بهترین منبع انرژی و سوخت برای کار عضلانی می باشند کربوهیدرات به صورت گلیکوژن ذخیره می شود. محل ذخیره گلیکوژون کبد و عضلات می باشد. گلیکوژن کبدی که می تواند قند خون را تأمین کند. قند خون نیز قند یا انرژی مغزی سیستم عصبی و سایر سلولها را تأمین می کنند برای عملکرد صحیح مغز حد مطلوب هر میزان قند خون مورد نیاز می باشد. خصوصاً برای عملیات مغزی و فکری سریع، قند خون باید به حد مطلوب باشد. قند خون پایین سبب خستگی و ضعف عضلانی می شود هنگام ورزش، گلیکوژن عضلانی، به ماهیچه سوخت رسانی می کند. گلیکوژن ماهیچه و چربی هنگام فعالیتهای قدرتی، انرژی مورد نیاز را تأمین می کنند. یکی از اهداف علم تغذیه ورزشی، بالا بردن ذخایر گلیکوژنی می باشد. رژیم غذایی و فعالیت ورزشی مداوم، بر مقدار ذخیره گلیکوژنی عضلات و زمانی که طول میکشد دچار خستگی شود، تأثیر می گذارند. یک رژیم پر کربوهیدرات می تواند غلظت گلیکوژن عضلانی اولیه را افزایش دهد، لذا باعث می شود که عضله دیرتر خسته شود رژیم غذائی، منابع انرژی بدن را تأمین می کند، در حالی که تمرین و ورزش عضله را ترغیب می کند که کربوهیدرات بیشتری ذخیره کند و کمک می کند بدن انرژی دریافتی را مصرف نماید. مقدار گلیکوژن فراوان، استقامت را افزایش میدهد. فردی که با ورزش تغذیه مناسب، دارای اندام متناسب می باشد قادر است گلیکوژن بیشتری ذخیره نماید و به جای آن از چربی جهت منبع انرژی در شرایط اسقامت استفاده نماید.
کربوهیدرات
1- قند های ساده 2- کربوهیدراتهای پیچیده با کمپلکس 3- فیبرها
کربوهیدرات ساده به قند معروف است (sugar) منبع کربوهیدرات ساده شامل: حبه قند، (آبنبات) و سایر شیرنی هایی مثل نان، سویا؟
این گونه مواد مثل قند و نان و شکر، صرفاً کالری دارند و فاقد مواد معدنی و ویتامین هستند.
کربوهیدرات پیچیده شامل نشاسته پیچیده است.
فیبر شامل: فیبر گیاهانی مثل حبوبات، غله، نان گیاهان نشاسته ای مثل سیب زمینی، ذرت، نخود و لوبیا می باشد.
شیر، میوه و گیاهان نیز کربوهیدرات دارند.
کربوهیدرات پیچیده دارای مواد غذایی ضروری می باشند و مفید ترین منبع انرژی برای قهرمان محسوب می شوند.
کربوهیدرات پیچیده خیلی بهتر از قندهای ساده می توانند ذخایر گلیکوژنی را افزایش دهند.
کربوهیدرات پیچیده بسیار ایده آل می باشد، زیرا سریعاً هضم شده و جذب گردش خون می شود و به سرعت معده را ترک می کند و احتمال هضم نشدن وجود ندارد و تهوع بین این اتفاق وجود ندارد.

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark