قارچ

قارچ گیاهیست بسیار لطیف که به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی قابل رقابت با گوشت (پروتئین حیوانی) بوده و همواره از اهمیت روزافزونی برخوردار است ضمن آن که به صورت تازه و کنسرو شده در تمام فصول سال موجود می باشد.

 

قارچ از گیاهانی است که شناخت آن بسیار مشکل می باشد. از این رو محققین آن را گیاه منحصر به فردی می دانند که با هیچ یک از گیاهان دیگر قابل قیاس نبوده و مشخصات مخصوص خود را داراست.

 

از آن جا که بعضی از انواع قارچ ها سمی می باشند. گذشتگان بر این باور بودند که قارچ گیاهی جادویی است و قدرتی فوق طبیعی و پایان ناپذیر را داراست.

 

امروزه نیز پرورش انواع قارچ ها (برای مصارف خوراکی یا درمانی) از اهمیت به سزایی برخوردار است. با وجود این که قارچ از بقایای زائد گیاهی تغذیه می کند، اما سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و انواع ویتامین و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است.

 

با مصرف قارچ، ضمن تهیه غذاهای لذیذ و مقوی و ارزان، می توان کمبود پروتئین ویتامین های K، E، A، D، کلسیم، آهن و فسفر مورد نیاز بدن را به ویژه در کودکان و خانم های باردار تأمین کرد.

 

ارزش خوراکی قارچ خوراکی بیشتر به مقدار و کیفیت پروتئین موجود در آن بستگی دارد. میزان پروتئین های قارچ های خوراکی از 8/1% تا 9/5% وزن تر قارچ گزارش شده است.

 

ارزش غذایی یک کیلوگرم قارچ خوراکی معادل 370 کالری شامل ویتامین های بسیار مهم و ضروری بدن و کاملاً غنی است.

 

ویتامین C                                    85             میلی گرم

 

ویتامین B1                                   2              میلی گرم

 

ویتامین B کمپلکس                       2/58          میلی گرم   

 

ویتامین H   بیوتین                        17/0          میلی گرم 

 

همچنین قارچ شامل شامل ویتامینDو K می باشد.

 

ترکیبات شیمیایی یک کیلوگرم قارچ:

 

آب                                             920-900     گرم

 

کربوهیدرات                                  60- 45       گرم

 

سلولز (خاکستر)                          12-8          گرم 

 

پروتئین                                       5/27          گرم

 

چربی و لیپید                               3-1            گرم

 

املاح مختلف (کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، مس، کُرُم و آهن) 10-6 گرم        

 

مصرف 100 گرم قارچ خوراکی تازه، می تواند بیش از یک چهارم نیاز روزانه به اسید های آمینه را برای افراد بالغ تأمین نماید. علاوه بر این، در هر 100 گرم قارچ خوراکی تازه، حدود 6 میکروگرم بیوتین نیز وجود دارد. بیوتین یکی از اعضای مجموعه ویتامین های B است که به نام ویتامین H نیز خوانده می شود. آن را کوآنزیم R نیز می نامند. فقدان بیوتین در انسان ممکن است التهاب پوستی تولید کند.

 

قارچ اکثر پروتئین های مساعد برای اجزای ترکیبی بدن را داراست. همچنین شامل ویتامین های اساسی از جمله ویتامین B (ویتامین رشد و نمو) می باشد که به خصوص برای بچه ها توصیه می شود. در قارچ مواد غذایی دیگری به نام گلوسید (هیدرات کربن)، اسیدهای امینه و نمک های معدنی (پتاسیم، فسفر و آهن) ماده ی اولیه تمام سلول های عصبی و اسکلت بدن نیز یافت می شود. قارچ به دلیل چربی کم و دارا بودن سلولز فراوان، کار روده را آسان کرده و راحت هضم می شود و می توان بدون هیچ قید و شرطی آن را مصرف کرد زیرا باعث چاقی نمی شود.

 

چاپایمیل

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

گوشه

kantrium.com | Finland | Helsinki | Denmark