سوء تغذيه دانش آموزان

آيا سوء تغذيه دانش آموزان ما حل مي‌شود

در خبرها آمده بود : دانش آموزان دختر نيازمند تغذيه اساسىتر هستند تا بتوانند زمينه مساعدى را براى پرورش نسلهاى بعد فراهم كنند . دكتر ضياالدين مظهرى يك كارشناس تغذيه گفته است :به دليل اينكه دختران در ابن سنين وارد دوران بلوغ مي‌شوند بايد تغذيه سالمى داشته باشند تا بدنشان خوب رشد كرده و دچار كم خونى نشوند. وى ادامه داد: با توجه به اينكه دانش آموزان، دوره‌هاى مهمى از قبيل دوران جنينى، شير خوارگى و كودكى را پشت سر گذاشته و رفته رفته وارد سنين بلوغ مي‌شوند اين آخرين فرصت براى مسئولان آموزش و پرورش است تا سوء تغذيه قبلى آنها را جبران كنند. به گفته وى، مساله تغذيه يكى از اساسى ترين اركان ساخت توان جسمى و گسترش انديشه افراد جامعه است، كه البته امر بديهى به شمار مي‌رود.

او نقش مسئولان ذى ربط و خانواده‌‌ها را در مقابل نسل آينده مهم بر شمرد و گفت: مساله تغذيه عامل حفاظتى و گسترش انديشه تلقى مي‌شود و صرفاً رفع گرسنگى نيست. اما اينكه سازمان‌هاى مربوطه بتوانند اين مشكل را حل كنند در سايه‌اى از ابهام قرار دارد. وى تصريح كرد: وزارت بهداشت در جهت جلوگيرى از بيماريهاى عفونى دانش آموزان و گسترش مواد غذايى سالم و آگاهى دادن به خانواده‌ها به خانواده‌ها مسئول است.

اين متخصص تغذيه همچنين در مورد مسئوليت خانواده‌ها نسبت به فرزندانشان نيز گفت: اغلب خانواده‌ها فرزندانشان را بدون اينكه صبحانه صرف كنند به مدرسه مىفرستند. اين در حالى است كه صرف صبحانه بر يادگيرى و سلامت دانش‌آموزان نقش به سزايى دارد. دكتر مظهرى برخى از مواد غذايى كه در بوفه‌هاى مدارس فروخته مي‌شود را مضر دانست و گفت: در بوفه‌هاى مدارس بايد چيپس، پفك و خوراكي‌هاى كه هيچج فايده غذايى براى رشددانش‌آموزان ندارند توزيع نشده و به جاى آن مواد خوراكى همچون عدسى، سيب زمينى، تخم مرغ‌، ماست و يا ساندويچ‌هاى نان و پنير فروخته شود.

اين متخصص، به خانواده‌ها توصيه كرد: خوراكي‌هايى چون نان و پنير، كتلت، گوشت كوبيده و موادى كه براى رشد دانش‌آموزان مفيد است را جزو تغذيه‌هاى روزانه فرزندانشان استفاده كنند. اما براستى چند درصد خانواده‌هاى ايرانى توانايى عرضه اين محصولات به كودكانشان را دارند؟

توصيه او، يعنى «دانش آموزان شير، دوغ و يا حتى آب معمولى را جايگزين نوشابه كنند، همچنين خوردن سيب، هويج، پرتقال و ميوه‌هاى فصلى در ساعات تفريح به يادگيرى به ياد گيرى دانش آموزان كمك مىكند» مىتواند آرزوى بسيارى از دانش آموزان ايرانى در امر بهبود تغذيه بشمار آيد.

 

،

. . برای مطالعه شما

تغذيه پس از زايمان
تغذيه پس از زايمان تغذيه پس از زايمان بعد از زایمان  تمام خانم‌ها تمايل دارند كه به وزن قبل از حاملگي خود برگردند و نگران هستند که آیا امکان دارد به شرایز قبلی برگردند ؟ اما...
رفتارهای تغذيه ای خانواده با ک...
رفتارهای تغذيه ای خانواده با ک... رفتارهای تغذيه ای خانواده با کودک در بسياري از جوامع تغذيه مترادف با مراقبت است. لغت Nurture به زبان انگليسي به معني پرورش و بزرگ كردن است. بي‌شك براي رشد و تك...
انار و سوء هاضمه
انار و سوء هاضمه انار و سوء هاضمه: اسید تارتاریک (که در انار به اندازه کافی موجود است) ترشحات لوزالمعده را زیاد کرده، قندهای اضافی را سوزانده و دیاستازهای مربوط به کار هضم را آ...
بیماریهای کلیوی
بیماریهای کلیوی تغذيه در بيماريهاي کليوي  تغذيه در بيماريهاي کليوي رژيم غذايي در بيماران دچار نارسايي مزمن کليه ها « CRFرژيم غذايي در بيماران بر اساس ناتواني انجام ک...