مقالات تفذیه
آیا استرس چاق می کند

استرس عصبانیت ، غذاخوردن و چاقی چرخه مرگبار
مدتهاست که نظریه بین استرس طولانی مدت و چاقی ثابت شده است . استرس مزمن به راحتی منجر به پرخوری میگردد ، متاسفانه این نوع پرخوریها بیشتر به سمت غذاهای پرجربی ، پر قند و پرکالری است .که به سادگی موجب چاقی و اضافه وزن فرد میگردد
این در حالی که استرس کوتاه مدت باعث بی اشتهایی فرد میگردد . اما استرس مزمن می تواند تأثیر متضاد داشته باشد.
استرس در کوتاه مدت در مغز هورمون ضداشتهای به نام هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین تولید می‌کند و سیگنالی نیز به سمت غذه فوق کلیوی فرستاده شده و آدرنالین تولید می‌کند و به طور موقت میل به خوردن را سرکوب می‌کند.
از سوی دیگر استرس مداوم باعث آزادسازی هورمونی به نام کورتیزول می شود. این هورمون اشتهای فرد را افزایش می دهد
در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) انجام شد ارتباط بین سطح کورتیزول و سطح کورتیزول به اثبات رسیده است .
در مطالعه تحقیقاتی دیگر در بریتانیا ثابت کردند افرادیکه هنگام استرس کورتیزول بیشتری آزاد می کنند تمایل بیشتری به خوردن تنقلات بی ارزش دارند .
بنابراین افرادیکه استرس مداوم دارند برای جلوگیری از بازگشت وزن حتما باید استرس خویش را کنترل نمایند
کمک گرفتن از روانکاو و حتی گاهی داروها برای کنترل وزن این افراد لازم است ، برای تخلیه استرس خویش روشهای جایگزین بیابید ، تا بتوانید برای همیشه لاغری خود را حفظ نمایید .
می‌توانید با پیگیری یک رژیم غذایی سالم بدون قرار گرفتن در محدودیت وزن و اشتها را کنترل نمایید ، قانون بگذارید تا وقتی سیر هستید سراغ هیچ خوراکی یا نوشیدنی اضافه نروید. این دستورالعمل ها کمک می‌کنند که دچار اضافه وزن نشوید.

نکته حالب توجه این است که در خانواده هایی که والدین دچار استرس هستند ، به احتمال بسیار زیاد فرزداندانشان دچار چاقی در سنین کودکی خواهند شد .

شاید بخواهید بخوانید